Angels in America
Peter Eötvös
Libretto by Mari Mezei
In English with German surtitles
Work commissioned by the Théatre du Chatelet / A co-production with the New York City Opera
Synopsis
The world is in a chaotic state, but God isn’t dead. Disappointed in angels and mankind, God has retreated and disappeared. This is the message delivered by a perplexed angel who suddenly crashes through the ceiling of the hospital room of Prior Walter and orders him to save the world. As the saviour, Walter is to prevent disaster, stop progress and restore peace among the angels.
Who am I and what world am I living in? What significance do humans have in the world and to what extent can they influence their own fate? How ethical is humanity really and is there a God? In his monumental drama “Angels in America”, on which composer Peter Eötvös has based his opera, US writer Tony Kushner presents a manifold political and existential psychobiography of mankind and a tableau of religious hysteria in America. Faced with the AIDS epidemic and the political and ecological shifts of the 1980s, the characters experience their own existence as a constant state of emergency.
The opera “Angels in America” saw its world premiere in Paris in 2004. It focuses on the individual fates of the protagonists of Tony Kushner’s Pulitzer Prize-winning play.
Peter Eötvös (*1944) is one of the most successful opera composers of our time. His music blends together elements of pop music, jazz, minimal music and everyday noise to create a musical interpretation of Tony Kushner’s (*1956) play with a very strong focus on sound.
The production reinvigorates the artistic collaboration between the New York City Opera and the Salzburg State Theatre that began with the guest performance of the Salzburg production of “Brokeback Mountain” in New York. Sam Helfrich is one of the most talented and promising directors in his generation. His productions have delighted audiences from Spoleto to Boston.
Duration: 2h 45 min (no break)
Reviews
Die durchwegs vorzüglichen, von Sprechgesang zu Gesang changierenden Sänger, die jeweils mehrere Rollen übernehmen, formen ein homogenes Ensemble – mit George Humphreys als Prior, Olivia Cosio als Harper, William Ferguson als Louis und Laura Incko als Engel.
Eine aufführungslogistisch wahrscheinlich außerordentliche Herausforderung und Leistung. Elektronik und ein Vokalterzett ergänzen das Orchester und bilden emotionale Innenräume und Gedankenfetzen ab bis zu harmonischen Chor-Coronen. Die überzeugender Einzelbeiträge wachsen zu einer einnehmenden musikalischen Gesamtleistung zusammen.
Sanfte Melodien und opernhafte Liedchen finden hier nicht statt. All jene, die sich mehr Musik- Kunst und klangfarbenreiches Musiktheater wünschen, denen sei die absolut sehen- und hörenswerte Oper ans Herz zu legen.
Mit Angels in America wächst das Salzburger Landestheater über sich selbst hinaus. Das ist zeitgenössisches Musiktheater, politisch, ohne einem kurzatmigen Aktualitätszwang zu unterliegen. Stück und Inszenierung sowie die sängerischen Leistungen würden auch manchem größeren Haus zur Ehre gereichen. Leichte Kost ist das nicht. Aber wer sagt, dass man dem Wunsch nach leichter Kost nachgeben muss?
Kunst muss aufrütteln und in dieser klanglich, stimmlich und darstellerisch vielgestaltigen Inszenierung tut sie genau dies.
Audio introduction
von Thomas Rufin
Cast
Musical Director
Leslie Suganandarajah
Director
Sam Helfrich
State Design
John Farrell
Costume Design
Kaye Voyce
Dramaturgy
Thomas Rufin
The Angel / Voice
Laura Incko
Prior Walter
George Humphreys
Joseph Pitt / Ghost 2 / Angel Europe
Samuel Pantcheff
Harper Pitt / Ethel Rosenberg / Angel Antarctica
Olivia Cosío
Hannah Pitt / Rabbi Chemelwitz / Henry / Angel Asiatica
Anna Maria Dur
Louis Ironson / Angel Oceania
William Ferguson
Belize / Mr Lies/Woman / Angel Africanii
Matthew Reese
Roy Cohn / Ghost 1 / Angel Australia
Raimundas Juzuitis
Vocal Trio: Sopran
Hazel McBain
Vocal Trio: Alt
Bethany Yeaman
Vocal Trio: Bass-Bariton
Philipp Schöllhorn
Orchester Mozarteumorchester Salzburg