Anna Karenina
Reginaldo Oliveira
Based on the novel by Leo Tolstoy
Synopsis
“Happy families are all alike; every unhappy family is unhappy in its own way.” This now famous sentence marks the beginning of Tolstoy’s novel “Anna Karenina”. Anna Karenina finds unhappiness in the form of Count Vronsky, who at first seems to constitute her personal happiness. Anna Karenina’s marriage is rather loveless but secures her financial and social standing. When she begins a tempestuous affair with Vronsky, her husband presents her with the choice of either ending the relationship or leaving town and never seeing her child again. Anna Karenina elopes with Vronsky. While Vronsky is still accepted in Russian society, Anna is more and more ostracised. Their once boundless love does not withstand this pressure. Anna becomes increasingly lonely and caught up in jealous fantasies. Eventually, she sees only one way out and takes her own life.
Anchored in a great love story, Tolstoy created a grim portrait of Russian society in his novel “Anna Karenina”, which examined Russia’s pressing social questions and the rise of reformism in the country in an almost incidental manner. Reginaldo Oliveira, head of the ballet division, presents a new full-length narrative ballet that is inspired by Tolstoy’s novel and takes the audience on a journey into the heart of Russia and all its political turmoil to revisit one of the most important female characters in world literature.
The Russian writer Leo Tolstoy (1828–1910) rose to fame with his epic novels “War and Peace” and “Anna Karenina” before he began to disseminate his utopian goals of a simple life lived in equality, shared work and freedom from possessions and from excessive desires. His rigorous teachings became the basis of the Tolstoyan movement, which soon spread far beyond Russia.
After “Othello”, a gloomy drama about jealousy, and their celebrated interpretation of “Romeo and Juliet”, a tragedy about young love, head of the ballet division Reginaldo Oliveira and his trusted team of stage designer Sebastian Hannak and costume designer Judith Adam now present their latest creation, which centres on the fictional life of a great and complex female character.
Reviews
Zweifelsohne verspricht die Salzburger Inszenierung von "Anna Karenina" einen Abend mit großen Gefühlen, der in weiten Teilen von der fabelhaften Harriet Mills in der Titelpartie getragen wird. Am Ende lässt Oliveira sie in den Wahnsinn verfallen und ins Leere abgleiten.
Die Tänzer überzeugen, vor allem mit der Harmonie der Pas-de-deux-Elemente, die in ihrer Leichtigkeit und ihrem Fluss für magische Momente sorgen, aber auch durch die Dynamik des Ensembles.
Harriet Mills zeichnet in der Titelrolle als Anna sehr eindrucksvoll die Persönlichkeit dieser Frauenfigur nach: unvermutet ihre aufkeimenden Gefühle zu Wronski entdeckend, ist sie hin und hergerissen zwischen ihrer Liebe zu ihrem Sohn Serjoscha und dem Geliebten. Sehr eindringlich und voller Leidenschaft lässt sie das Publikum erleben, wie Anna an diesen gesellschaftlichen wie familiären Spannungen und den sich aufbauenden Phantasien schließlich zerbricht. [...] Ein packend-mitreißender Ballettabend, den man gern auch live auf der Bühne sehen möchte.
Die drei Damen Anna Karenina (Harriet Mills), Dolly (Chigusa Fujiyoshi) und Kitty (Larissa Mota) drücken ihre Leidenschaften und Seelenqualen mit extrem anspruchsvoller, eindringlicher Körpersprache aus. Sie flattern, zittern und beben und lassen sich von den Herren Karenin (Flavio Salamanka), Stiwa (Iure de Castro) und Wronski (Klevis Neza) mal im Ärger, mal aus Leidenschaft über den Boden schleifen oder durch die Luft schwingen. Ein toller Kontrast zu den verzweifelten oder liebestrunkenen Pas de Deux sind die Gruppenszenen. […] Das Ergebnis ist ein aufwühlender Ballettabend voll getanzter Seelenqualen, den man sich nicht entgehen lassen sollte.
Cast
Choreography
Reginaldo Oliveira
State Design
Sebastian Hannak
Costume Design
Judith Adam
Dramaturgy
Maren Zimmermann
Anna Karenina
Harriet Mills
Mikino Karube
ihr Ehemann
Kt. Flavio Salamanka
Paulo Muniz
ihr Sohn
Niccolò Masini
Paulo Muniz
ihr Bruder
Iure de Castro
Cassiano Rodrigues
seine Frau
Chigusa Fujiyoshi
Mikino Karube
Dollys Schwester
Larissa Mota
Karine de Matos
Moeka Katsuki
ein Offizier
Klevis Neza
Iure de Castro
ein Gutsbesitzer
Diego da Cunha
Paulo Muniz
eine Dame der Gesellschaft
Valbona Bushkola
Dafne Barbosa
Passanten im Bahnhof u.ä.
Dafne Barbosa
Valbona Bushkola
Karine de Matos
Chigusa Fujiyoshi
Mikino Karube
Moeka Katsuki
Larissa Mota
Diego da Cunha
Iure de Castro
Lucas Leonardo
Niccolò Masini
Paulo Muniz
Cassiano Rodrigues
Audio introduction
von Maren Zimmermann