Blut an meinen Händen
Shlomo Moskovitz
Translation from Hebrew by Helene Seidler
Synopsis
Suliman, a young Palestinian, flees to Europe and is hit by a car just after he arrives in Salzburg. Michael, the driver of the car, was drunk and feels great remorse. The successful lawyer, who is originally from Israel, brings Suliman home to care for him. This extraordinary living arrangement results in a complex web of relationships between Suliman and the members of Michael’s family. Michael’s wife is very upfront in taking care of their injured guest. The artistically talented young man and Michael’s daughter Anna, who are the same age, soon find they have a lot in common and together they launch a spiritual online video project. Meanwhile, Anna’s brother Thomas considers Suliman an intruder, even an enemy. A high concentration of emotional, psychological, religious and political challenges combined with issues of family history make the situation escalate.
What role do morals play in the decisions we take every day? How much does proof matter in the face of prejudice? And does a young and innocent love stand any chance at all in this constellation?
Israeli author and director Shlomo Moskovitz was born in 1961 and studied acting and directing in Tel Aviv. He has directed plays for the HaSimta Theatre and for various festivals and has been writing and translating theatre plays and screenplays since 1990. His sharp-witted and humorous texts dissect philosophical, religious and political clichés. In “Mozart Moves! Seven Short Plays”, his text “Schleier” about a cross-cultural spaghetti dinner was a great success with Salzburg audiences.
Dedi Baron is very familiar with the works of Shlomo Moskovitz, having staged many world premieres of his plays. The Israeli director, who mounted the much-acclaimed production of “Terror” in Salzburg, will again be working with stage and costume designer Eva Musil.
Duration: ca. 1 h 55 min / no break
Reviews
Es berührt, wenn Lisa Fertner als Anna von dem Schweigen spricht, das ihre Familie belastet. Mit Mühe presst sie ihre Worte heraus. Ihr Antlitz wird dabei auf einen durchlässigen Vorhang projiziert. [...] Das ist viel Stoff, den es in zwei Stunden ohne Pause zu verarbeiten gibt. Regisseurin Dedi Baron, die bereits Ferdinand von Schirachs „Terror“ im Landestheater erarbeitet hat, gelingt eine kurzweilige, aufrüttelnde Inszenierung. Das Premierenpublikum würdigte das Spiel mit großem Beifall.
Dank einer idealen Besetzung hatte das Stück genau die Wirkung, die es wohl erzielen wollte: nachdenklich zu machen. […] Es geht um die Angst vor dem Fremden, Durchmischung der „vertrauten“ Bevölkerung“, nicht ausgelebte sexuelle Orientierung und unbewältigte, tiefverwurzelte Traumata. Theodizee, Nationalismus, persönliche Verantwortung für vergangene Geschehnisse. In knapp zwei Stunden Spielzeit werden Augen geöffnet, zu den Liedern Leonhard Cohens getanzt und eine Eselin als Ratgeber gerufen. Das Stück definiert selber seine Grenzen.
Das Ensemble rund um Christoph Wieschke beeindruckt mit ausdrucksstarken Darstellungen, die das Publikum in ihren Bann ziehen und nicht nur einmal für spontanen Zwischenapplaus sorgen. Das Beziehungsgeflecht entpuppt sich als wesentlich komplizierter, als zunächst vermutet. Da geht es um die Begegnungen von Juden und Österreichern, bei welchen stets die Frage nach der Schuld an den vergangenen Verbrechen mitschwingt. Um die Konflikte zwischen Palästinensern und Israelis. Es geht um Schuld und Vergebung, Buße und Sühne.
Audio introduction
von Friederike Bernau
Cast
Director
Dedi Baron
Stage and Costume Design
Eva Musil
Video Projektionen
Tobias Witzgall
Music
Carla Maria Schmutter
Dramaturgy
Friederike Bernau
Michael
Christoph Wieschke
Bettina
Tina Eberhardt
Suliman
Rachid Zinaladin
Anna
Lisa Fertner
Thomas
Gregor Schulz
Salam
Carolina Braun
Rivka, Videoeinspielung Miriam Zohar