Dafne / Iure de Castro, Andrii Lytvynenko, Vincenzo Timpa und Anastasia Bertinshaw
Dafne / Iure de Castro, Andrii Lytvynenko, Vincenzo Timpa und Anastasia Bertinshaw
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Andrii Lytvynenko, Armin Gramer, Vincenzo Timpa und Anastasia Bertinshaw
Dafne / Andrii Lytvynenko, Armin Gramer, Vincenzo Timpa und Anastasia Bertinshaw
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer und Andrii Lytvynenko
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer und Andrii Lytvynenko
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer und Andrii Lytvynenko
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer und Andrii Lytvynenko
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Kristofer Lundin, Adrii Lytvynenko, Armin Gramer und Hannah Bradbury
Dafne / Iure de Castro, Kristofer Lundin, Adrii Lytvynenko, Armin Gramer und Hannah Bradbury
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Anastasia Bertinshaw und Armin Gramer
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Anastasia Bertinshaw und Armin Gramer
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Anastasia Bertinshaw und Armin Gramer
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Anastasia Bertinshaw und Armin Gramer
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Armin Gramer und Anastasia Bertinshaw
Dafne / Vincenzo Timpa, Hannah Bradbury, Armin Gramer und Anastasia Bertinshaw
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro und Hannah Bradbury
Dafne / Iure de Castro und Hannah Bradbury
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Marcell Bakonyi und Hannah Bradbury
Dafne / Marcell Bakonyi und Hannah Bradbury
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Hannah Bradbury, Marcell Bakonyi und Andrii Lytvynenko
Dafne / Iure de Castro, Hannah Bradbury, Marcell Bakonyi und Andrii Lytvynenko
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Ensemble
Dafne / Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Anastasia Bertinshaw, Andrii Lytvynenko und Vincenzo Timpa
Dafne / Iure de Castro, Anastasia Bertinshaw, Andrii Lytvynenko und Vincenzo Timpa
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer, Kristofer Lundin und Vincenzo Timpa
Dafne / Iure de Castro, Armin Gramer, Kristofer Lundin und Vincenzo Timpa
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Armin Gramer, Vincenzo Timpa, Iure de Castro und Anastasia Bertinshaw
Dafne / Armin Gramer, Vincenzo Timpa, Iure de Castro und Anastasia Bertinshaw
© Anna-Maria Löffelberger
Dafne / Anastasia Bertinshaw und Hannah Bradbury
Dafne / Anastasia Bertinshaw und Hannah Bradbury
© Anna-Maria Löffelberger

Dafne

Antonio Caldara

Dramma pastorale per musica - Libretto by Abbate Biave / in Italian

Premiere: 06/07/2015

Synopsis

The material, operas are made off. Sinc ethe birth of this genre, Greek mythology has repeatedly been a grateful and gladly chosen inspirational source for theater people, whereby the figure of Daphne seems to have had a very special appeal throughout the centuries. Much sought-after all over Europe, the Venetian master Antonio Caldara got his inspiration for the piece after receiving a comission from the Salzburg prince-archbishop for a new operatic work. The dramma pastorale fit perfectly into the natural setting of the newly laid-out Hedge Theater at the Mirabell Gardens, which was opened in 1719 with Caldara's "Dafne".

The god Apollo, also known as Febo, loves the nymph Dafne and descends from the heavens to court his beloved. She, hoewever, has already been wooed by Amyntas and thus suddenly stands tormented by pangs of conscience, between two men. Dafne begs the gods to change her appearance, which is the reason for her being coveted by everyone. her prayers are heard and she is transformed in front of everyone's eyes into a laurel tree. When he returns to Olympus, Apollo is left with nothing but a branch of the tree, which is to eternally remind him of his beloved.

Following its engagement with the works of Händl, Marcello and Vivaldi, the Salzburg State Theatre continues its Baroque series, now extended by a further interesting rarity with "Dafne".

In case of bad weather the production will be moved to the Landestheater!

Duration: approx. 1 hour 15 mins / no intermission

Reviews

»Ein Augen- und Ohrenschmaus!«

Salzburger Nachrichten

»Marco Dott hat in seiner virtuos gradlinigen Inszenierung für das Heckentheater auf Anspielungen auf göttliche und halbgöttliche Abstammungen des singenden Personals verzichtet, aber dafür jeder der vier Figuren eine Statue zugwiesen, die bei Bedarf zum Leben erwacht und vom Sockel steigt. […] Die feine »klassische« Choregrafie von Josef Vesely bringt die mythologisch-märchenhafte Ebene des Ganzen subtil ins Spiel und sorgt durch ironische Brechung zugleich immer wieder für eine erstaunliche Dosis Witz. […] Das alles ist duftig und locker gesungen und gespielt und wird von einer hervorragenden Alte Musik-Abordnung des Mozarteumorchesters unter der Leitung von Peter Ewaldt behutsam durch die Sommernacht getragen.«

DrehPunktKultur

»Eine tolle Wiederbelebung des Heckentheaters im Mirabellgarten gelang am 7. Juni 2015 dem Salzburger Landestheater mit der Aufführung der in italienischer Sprache gesungenen Oper ›Dafne‹ von Antonio Caldara […]. Marco Dott bot eine zeitgenössische Inszenierung, in der die vier Darsteller mit Handys ausgestattet sind, um des Öfteren Selfies zu produzieren, womit der Regisseur recht humorvoll die ›Handy-Gesellschaft‹ der heutigen Zeit aufs Korn nimmt. […] Stimmlich exzellent das Sängerensemble, das seine Arien mit samtweichem Timbre wiederzugeben vermochte und so stets im Einklang mit der Musik blieb. […] Sehr einfühlsam dirigierte Peter Ewaldt das Mozarteumorchester Salzburg, das die zart klingende Partitur des Komponisten nuanciert wiedergab.«

der-neue-merker.eu

Cast

Musikalische Leitung Peter Ewaldt

Inszenierung Marco Dott

Ausstattung Bettina Richter

Choreographie Josef Vesely

Dramaturgie Katrin König


Dafne Hannah Bradbury

Febo Armin Gramer

Aminta Kristofer Lundin

Peneo Marcell Bakonyi

Orchester Mozarteumorchester Salzburg

Tänzer Anastasia Bertinshaw
Iure de Castro
Andrii Lytvynenko
Vincenzo Timpa