Laura Barthel und Tamara Ivaniš
Laura Barthel und Tamara Ivaniš
© Tobias Witzgall
Laura Barthel
Laura Barthel
© Tobias Witzgall
Raimundas Juzuitis
Raimundas Juzuitis
© Tobias Witzgall
Raimundas Juzuitis und Ks. Franz Supper
Raimundas Juzuitis und Ks. Franz Supper
© Tobias Witzgall
Laura Barthel
Laura Barthel
© Tobias Witzgall
Laura Barthel und Tamara Ivaniš
Laura Barthel und Tamara Ivaniš
© Tobias Witzgall
Meredith Hoffmann-Thomson und Tamara Ivaniš
Meredith Hoffmann-Thomson und Tamara Ivaniš
© Tobias Witzgall
Meredith Hoffmann-Thomson und Tamara Ivaniš
Meredith Hoffmann-Thomson und Tamara Ivaniš
© Tobias Witzgall
Raimundas Juzuitis
Raimundas Juzuitis
© Tobias Witzgall
Ks. Franz Supper und Raimundas Juzuitis
Ks. Franz Supper und Raimundas Juzuitis
© Tobias Witzgall
Tamara Ivaniš und Meredith Hoffmann-Thomson
Tamara Ivaniš und Meredith Hoffmann-Thomson
© Tobias Witzgall
Ensemble
Ensemble
© Tobias Witzgall
Laura Barthel und Tamara Ivaniš
Laura Barthel und Tamara Ivaniš
© Tobias Witzgall
Tamara Ivaniš, Ks. Franz Supper und Meredith Hoffmann-Thomson
Tamara Ivaniš, Ks. Franz Supper und Meredith Hoffmann-Thomson
© Tobias Witzgall
Tamara Ivaniš und Laura Barthel
Tamara Ivaniš und Laura Barthel
© Tobias Witzgall

Der Freischütz

Carl Maria von Weber

Pianino – Opera for Children / Ages 6 and up / Adapted by Kristina Gerhard

Premiere 08/03/2020 / Kammerspiele

Synopsis

What has been going on lately? Max is the best marksman of them all, but he suddenly keeps missing the target in shooting contests. Everybody is making fun of him. Has his luck deserted him? This couldn’t have come at a worse time. Max is desperate: Tomorrow, he will have only one shot and he must not miss, because – as tradition dictates – only if he hits the target will he be allowed to marry Agathe, the forester’s daughter. Max would give anything to make that shot and he is all ears when a hunter named Kaspar tells him about magic bullets that must be cast in the terrifying Wolf’s Glen at midnight. These bullets never miss their target. In his desperation, Max accompanies Kaspar to the Wolf’s Glen at night. And so begins a dangerous adventure…

Every child knows the fear of failing in a test or being laughed at by others. And who likes going into the woods at night? – Sometimes it can be very tempting to cheat and suddenly we start listening to the wrong people.

Presenting grand opera in a simple format: That is the aim of this production, which is performed at the Salzburger Kammerspiele with a pianist and members of the opera ensemble. The story is a great legend that has it all: an exciting fairy tale from long ago about friendship, courage, honesty and second chances – “Der Freischütz” retold as an entertaining , interactive and thrilling journey.

Carl Maria von Weber’s (1786 – 1826) famous melodies will delight children and their parents alike. With “Der Freischütz”, Weber created the epitome of German Romantic opera. His catchy melodies and volkslieder became popular “hits”. Some of these unforgettable tunes will make the audience want to whistle along.

Director Kristina Gerhard retells the fable-like story for children. She studied music and music theatre directing as well as music theatre education. Gerhard retells grand opera plots with fresh ideas to make them more accessible to young audiences. Her children’s opera “Little Manon” was a great success at the 2014 Easter Festival in Baden-Baden.

Duration: 70 min / no break

Reviews

„Böser Kaspar, teuflische Kugel
Salzburgs Parade-Max Franz Supper ist auch in der Kinder-Version vertreten, und Meredith Hoffmann-Thomson schafft es als Agathe, mit Piano-Tönen innige Biedermeier-Atmosphäre zu erzeugen. Der böse Kaspar bekommt von Raimundas Juzuitis düster-witzige Glaubwürdigkeit. Ännchen Tamara Invanis strahlt sympathische Fröhlichkeit aus, während Laura Barthel als „Willi Wiesel“ die eigentlich abgründige Geschichte in echtes Mitmachtheater für Volksschulkinder verwandelt.“

Kronenzeitung

„Aus Angst beim Probeschuss zu versagen und dadurch seine Eheschließung zu gefährden, geht Max – der Protagonist in Carl Maria von Webers romantischer Oper „Der Freischütz“ einen gefährlichen Pakt mit teuflischen Mächten ein. Das Salzburger Landestheater bringt die große Oper im Kleinformat auf die Bühne der Kammerspiele.

Mit nur fünf Sängern und Klavierbegleitung wird die opulente Handlung im Landestheater kindgerecht erzählt und um eine zusätzliche Figur ergänzt: „Das Wiesel Wilhelmina von Wiesel am Wieselberg (Laura Barthel), führt gemeinsam mit Ännchen (Tamara Ivaniš / Hazel McBain) durch das Stück.“

ORF

„In zwölf Szenen wird Webers Oper auf eine gute Stunde eingedampft. Nur die zentralsten Protagonisten sind besetzt. Kristina Gerhard hält sich mit ihrer Inszenierung an bewährte Strategien und nimmt sich die Einbindung des Publikums vor. Die Kinder haben tüchtig mitgemacht bei der Premiere am Sonntag Nachmittag (8.3.) und die Aufführung genossen.“

DrehPunktKultur

Selected performance

Th 03/12/2020 10.00 am

Kammerspiele

VORSTELLUNGSAUSFALL

Cast (on 03/12/2020)

Musical Director Iwan Davies

Director Kristina Gerhard

Stage and Costume Design Sonja Böhm

Dramaturgy Angela Beyerlein


Max Ks. Franz Supper

Agathe Meredith Hoffmann-Thomson
Anne-Fleur Werner

Kaspar Raimundas Juzuitis

Ännchen Tamara Ivaniš
Hazel McBain

Wilhelmina von Wiesel am Wieselberg Laura Barthel

Samiel (Stimme) Axel Meinhardt

Klavier / Korrepetition Iwan Davies
Wolfgang Götz
Eunjung Lee
Matthias Maier
Gabriel Venzago