Der neue Menoza
Jakob Michael Reinhold Lenz
Oder Geschichte des cumbanischen Prinzen Tandi / Eine Komödie
Synopsis
Lenz is the most modern, radical and ferocious accuser of society, the enfant terrible of his time, so to speak. With their storming and pressing emotions, both the play “Der neue Menoza” and its author aptly exemplify the entire era of the Sturm und Drang. Even today, the play is twisting the knife in the wound of allegedly civilised ways of life with its criticism of the moral corruption of the bourgeoisie.
Prince Tandi from Cumba, a country very far away, is travelling through Europe with the intention of learning about Western civilisation on his Grand Tour. He is hosted by the silkworm breeder Biederling, who already has another house guest, the slightly obscure Count Camäleon (nomen est omen). The foreign Prince, who has the aura of a “noble savage”, soon discovers the perfidy that pervades Western society, in marked contrast to the enlightened attitude to which it lays claim.
From this point onwards, painful as well as comedic developments unfold: “The play by Jakob Michael Reinhold Lenz rushes through all possible kinds of behaviour: People fall in love, there’s seduction, rape, deceit, murder, physical and verbal threats, choking, extortion, theft, lies, bribery, poisoning (cocoa), escapes, reasoning, kicking and flogging, calculated drug parties en masque with floods of alcohol and rapturous dances by furies.” – Dörte Lyssewski
Goethe had the drama “Der neue Menoza” printed without the knowledge of its author Jakob Michael Reinhold Lenz (1751–1792). It received mostly negative reactions from colleagues and critics. Dejected, Lenz wrote a “Review of ‘Der neue Menoza’, by the author himself”. Goethe’s brother-in-law G. Schlösser meanwhile wrote a letter by “Prince Tandi to the author of ‘Der neue Menoza’”, asking Lenz not to let the criticism get to him.
Dörte Lyssewski has acted at theatres and opera houses in Montpellier, Zurich, Bochum, Paris and Brussels, at the Vienna Burgtheater, the Wiener Festwochen, the Salzburg Festival and the Ruhrtriennale. She has received numerous awards, including the Kainz Medal, the Eysoldt Ring and the Nestroy Theatre Award. The actress and author has been an ensemble member of the Vienna Burgtheater since 2009. This is her first time directing a play.
Duration: 2h 50min, with a break and refreshments
Reviews
In ihrer Inszenierung greifen Sprache sowie Bewegung und Position der Schauspieler so ineinander, dass sich Genauigkeit in Leichtigkeit auflöst. Mit klug gewählter Musik sowie mit je spezifischem Tempo und Tonfall werden binnen Sekunden Stimmungen und Situationen formuliert. So erhält jede Szene eine eigene Musikalität, und so entsteht exzellentes Theater: Jedes Detail hat fein austarierte Bedeutung.
Die fliegenden und von Streicherflirren und Perkussion begleiteten Szenenwechsel, die dynamisch-minimalistische Bühne, aber vor allem das hochexpressive Spiel, das trotz aller Prügeleien und Ohnmachtsanfälle nie in Klamauk abgleitet, verwandeln die fast drei Stunden lange Aufführung in einen kurzweiligen und intensiven Theaterabend.
In der bekanntlich so aufgeschlossenen heutigen Gesellschaft kann man von diesen Inszenierungen aber nicht genug bekommen.
Eine Glanzleistung des gesamten Ensembles […]. Dörte Lyssewski feierte ein mehr als bemerkenswertes Regiedebut: Im Dauerfeuer der starken Emotionen ließ sie bei enormer inszenatorischer Dichte das Ensemble über sich hinaus wachsen. Ein eindringliches Schauspiel in aufs Wesentliche reduzierter Bühnenausstattung. Als Dank prasselte euphorischer Premierenapplaus auf und als gehaltvollen Beigeschmack gab es gefühlt einen roten Stempel: „Systemrelevant!“ – und wie. Unbedingt anschauen.
Dörte Lyssewski ist eine große Schauspielerin, und das merkt man ihrem Umgang mit den Kolleginnen und Kollegen an. Die handwerkliche Ebene dieser Aufführung nimmt für sich ein. Da haben sich wohl alle im Ensemble etwas abschauen können. Lauter präzise durchgezeichnete Charaktere.
Selected performance
Sa 10/23/2021 07.00 pm
Kammerspiele
Audio introduction
von Friederike Bernau
Cast (on 10/23/2021)
Director
Dörte Lyssewski
Stage and Costume Design
Eva Musil
Herr v. Biederling, wohnhaft in Naumburg
Axel Meinhardt
Frau v. Biederling
Tina Eberhardt
Wilhelmine, Tochter
Patrizia Unger
Der Prinz Tandi
Skye MacDonald
Der Graf Camäleon
Marco Dott
Donna Diana, eine spanische Gräfin
Judith Mahler
Babet, ihre Amme
KS Britta Bayer
Herr v. Zopf, ein Edelmann aus Tirol
Christoph Wieschke
Herr Zierau, Baccalaureus
Aaron Röll
Der Bürgermeister, sein Vater
Christoph Wieschke
Magister Beza Martin Trippensee