The Flower of Hawaii
Paul Abraham
Libretto by Alfred Grünwald, Fritz Löhner-Beda and Imre Földes / In German
Synopsis
Exotic cocktails, a tropical island paradise and lots of sunshine: This is how Hawaii is presented in Paul Abraham’s jazz operetta “The Flower of Hawaii”. Under the idyllic surface, however, conflicts are brewing. The island state is occupied by the Americans and the Hawaiians demand their independence. The Hawaiian princess Laya is to be married to Prince Lilo-Taro and to be crowned queen in a festive ceremony – but Laya has disappeared. This is when Suzanne, a Hollywood star of Hawaiian ancestry, appears on the scene. She is the spitting image of Laya and suddenly finds herself at the centre of many misunderstandings, with the natives expecting her to go down in history as the flower queen of Hawaii. As if all that weren’t enough, amorous entanglements are also causing trouble in Hawaii.
“The Flower of Hawaii” premiered in 1931 and was an instant hit, as it perfectly reflected the zeitgeist of the 1930s. Paul Abraham, the “operetta king of Berlin”, enchanted audiences with his music, which relied on authentic Hawaiian guitars, Chinese drums and jazzy tunes. He assembled a highly entertaining tableau of characters, including Americans, Hawaiians, jazz singers and a captain, and added some energetic tap dancing. The previously lost original version clearly reveals the influence of early jazz music in popular operetta songs such as “My little Boy, ich bleib dir treu” and “Paradies am Meeresstrand”.
Paul Abraham (1892–1960), a Hungarian-German composer of Jewish ancestry, became the “operetta king of Berlin” in the early 1930s. When his works were proscribed by the Nazis, he fled to New York via Budapest, Paris and Cuba. After the Second World War, he returned to Europe in 1957.
Director Marco Dott is a master of musical theatre entertainment. Gabriel Venzago will be in charge of the musical’s spellbinding sound as principal conductor. They collaborate with choreographers Josef Vesely and Kate Watson and stage designer Christian Floeren, completing the successful crew that has also realised the State Theatre’s production of “The Rocky Horror Show”.
Duration 2h / no break
Reviews
„So irre wie unsere Gegenwart kann eine Operette gar nicht mehr sein – und gerade deshalb war es fast schon furchteinflößend, was Regisseur Marco Dott aus der vermeintlich harmlosen ‚Blume von Hawaii‘ am Salzburger Landestheater gemacht hat, nämlich ein so bitteres wie unterhaltsames Stück über Respekt und Verantwortung der Künstler, nach dem Motto ‚Break your heart for your art!‘“
„Von Beginn an vermittelt ein herb reharmonisierter, mit Dissonanzen gewürzter Klang das urbane Lebensgefühl dieser Zeit. Das Mozarteumorchester spielt unter Gabriel Venzagos Dirigat wie eine Swingband, reizt mit knackigen Bläsereinschüben und feuriger Rhythmusabteilung das klangfarbliche Potenzial dieser Musik aus.“
„Auf der Bühne tummelte sich das Theatervölkchen voll sprühender Lebensenergie und unbändiger Lust am Spielen, Tanzen und Singen. Mit ausgeruhten Stimmen […], schäumender Spiellaune und wirbelndem Tanztemperament zeigten alle Darsteller mitreißende Präsenz im hoch motivierten Miteinander. Schöne Kostüme und farbenfroh schillernde Bühnenausstattung und Lichteffekte ergaben eine stimmige Optik.“
„Man sollte sich diese witzige, spritzige Jazzoperette mit ihren feurigen Rhythmen nicht entgehen lassen, denn die gute Stimmung auf der Bühne schwappt direkt in den Zuschauerraum über und lässt die derzeitigen Einschränkungen fast vergessen.“
„Wenn das Diwanpüppchen ein Herz aus Stroh hat oder 'My Golden Baby' steppt, möchte man am liebsten aufspringen und mittanzen. Apropos, die Balletteinlagen, choreographiert von Josef Vasely und Kate Watson, bringen echten Showpep und bunten Exotismus akkurat auf die Bühne und auch der von Ines Kaun einstudierte Chor brilliert stimmlich und darstellerisch.“
„Das Couplet vom Diwanpüppchen wird zum Kabinettstück, ‚Du traumschöne Perle der Südsee‘ zum Ohrwurm. Auch Chor und Tänzer bieten spritziges, wirbelndes Theatertemperament. Und das Mozarteumorchester verdient sich jeden Respekt für den forschen Umgang mit den zackigen Klangrhythmen.“
Audio introduction
von Friederike Bernau
Cast
Musical Director
Gabriel Venzago
Director
Marco Dott
State Design
Christian Floeren
Costume Design
Bettina Richter
Choreography
Josef Vesely
Kate Watson
Nachdirigat
Ines Kaun
Dramaturgy
Friederike Bernau
Prinz Taro
Ks. Franz Supper
Kaluna
Samuel Pantcheff
George Humphreys
Lloyd Harrison, Gouverneur von Hawaii
Marco Dott
John Buffy, sein Assistent
Alexander Hüttner
Bessie Worthington, Nichte des Gouverneurs
Patrizia Unger
Kapitän Reginald Harald Stone, Marineoffizier
Luke Sinclair
Fritz Steinbacher
Raka, eine junge Hawaiinerin
Hazel McBain
Suzanne Provence, Hollywoodstar
Laura Incko
Will Roy, Hollywoodstar und Sänger
Andreas Wolfram
Moderator
Marco Dott
Chor
Chor des Salzburger Landestheaters
Ballet
Valbona Bushkola
Chigusa Fujiyoshi
Moeka Katsuki
Karine de Matos
Lucas Leonardo
Niccolò Masini
Cassiano Rodrigues
Diego da Cunha
Orchester Mozarteumorchester Salzburg