The Little Witch
Otfried Preußler
A play for children, with music / ages 5 and up
Synopsis
The little witch is “only” 127 years old, and according to the older witches she is “much too young” to participate in the annual witches’ dance on Brocken Mountain. This seems very unfair to the little witch, so she sneaks in anyway – and is promptly caught. As a punishment, her broomstick is taken away and she is forced to walk home, which takes her three days. But at least the Head Witch tells her that she may attend the next Walpurgis Night, if she can prove by then that she is good at witchcraft.
This gives her one year to prepare for the exam. But what exactly does it mean to be a good witch? Together with her raven Abraxas, her wise friend and consultant, the little witch will have ample opportunity to find out. She eagerly helps the women gathering wood, protects the chestnut man from the cold, supports the children in her neighbourhood in a fight against some mean bullies and saves the life of an ox called Corbinian… Granted, sometimes she may overdo it a little, but all her adventures teach her that doing good is fun and that she can really make a change. Brotherly – or rather, sisterly – love becomes her new creed. But there’s someone who doesn’t like this development at all: her auntie Rumpumpel, the evil weather witch. She spies on the little witch every step of the way. Will she spoil her plans?
The children’s book “The Little Witch” celebrates its 60th anniversary in 2017! For this occasion, John von Düffel has created a new stage adaptation of Otfried Preußler’s (1923–2013) world famous classic, which was translated into 47 languages. Preußler’s story is much more than a timeless fairytale. “The Little Witch” enables us to explore the world through the eyes of a child, who is learning about witchcraft, but more importantly about life.
We are looking forward to a great performance by a team whose personal artistic styles have already won them much acclaim in the Young Theatre division. Colombian director Jimena Echeverri Ramirez, who also works at the Theater Kiel, captivated young audiences with her staging of “Cyber Cyrano” in Salzburg in the 2015/2016 season. Peter Engel, who has for instance worked at the Staatstheater Oldenburg and in Regensburg, Wunsiedel and Linz, created a fantastic world for “Jim Button and Luke the Engine Driver” with his set design.
Reviews
"Das „neue Gewand“ steht der 127 Jahre alten Kleinen Hexe sehr gut. Ihr ungebrochener Charme wird mit flotten Sprüchen, neuem Zauber und zeitgemäßen, an den Hiphop angelehnten Tanzchoreografien, bereichert. Verzaubert fühlten sich gewiss nicht nur die Kinder in den Rängen. Die fantasievolle Ausgestaltung der kindgerechten Inszenierung löst gerade durch die schnörkellose, fast puristische Umsetzung generationsübergreifend Begeisterung aus. Geschmackvolle Bilder märchenhafter Szenerien machen Erwachsene zu Kindern und Kinder zu „altklugen“ Erwachsenen: „Große“ fühlten sich wieder klein und „Kleine“ fühlten sich groß.“
„Singend und tanzend, mit viel Einfallsreichtum, Herz und Weitz gestaltet Regisseurin Jimena Echeverri Ramirez die vielgeliebte Geschichte. Ein ebenso einnehmendes Bühnenbild, Kostüme und Requisiten, die ein Schmunzeln aufs Gesicht zaubern, runden die Inszenierung ab. Musicalerprobt und pointensicher ist auch das Ensemble: Elisa Afie Agbaglah spielt sich als kleine Hexe in die Herzen der großen und kleinen Kinder, Marco Dott steht ihr als treuer Rabe Abraxas mit viel Leichtigkeit und Charme zur Seite.
„Die kleine Hexe“ am Salzburger Landestheater ist ein rundum gelungenes Kinderstück für die Winterzeit, absolut empfehlenswert für große und kleine Hexenfans.“
„Böse Hexen? Gibt es nicht – mehr. Das verdanken Generationen von Kindern Otfried Preußler. Der deutsche Autor hat einst „Die kleine Hexe“ aus dem Ärmel geschüttelt. 1957 wurde das Kinderbuch zum ersten Mal publiziert. Seit 1973 mischt der magische Wildfang den Blocksberg auch auf Theaterbühnen auf. Und ist dabei mindestens genauso erfolgreich wie ihre literarische Vorgängerin.
Fast scheint es so, als wären die Besucher*innen direkt in ein Märchenbuch gestolpert. Zugegeben, in ein sparsam gestaltetes, aber rasch wird deutlich, weniger ist hier märchenhaft-mehr. Verspielte Details und wahr-gewordene Kinderbuch-Topographien befeuern die Imagination: Die Seitenwand der Landestheater-Bühne flankiert ein aufklappbares Bilderbuch. Darin kann genau wie in den Vorbildern Seite um Seite geblättert werden.“
Cast
Director
Jimena Echeverri Ramírez
Costume and Stage Design
Peter Engel
Dramaturgy
Angela Beyerlein
Choreography
Kate Watson
Die kleine Hexe
Elisa Afie Agbaglah
Der Rabe Abraxas
Marco Dott
Muhme Rumpumpel, Marktfrau, Schneider-Fritz/Schneider-Sepp
Julienne Pfeil
Oberhexe, Holzsammlerin, Papierblumenmädchen, Vroni
Genia Maria Karasek
Sumpfhexe, Der billige Jakob, Der neue Revierförster, Der Maroni-Mann, Schützenhauptmann
Walter Sachers
Kräuterhexe, Holzsammlerin, Marktfrau, Schneemann, Fähnrich/Unterfeldwebel
Eva Christine Just
Knusperhexe, Holzsammlerin, Marktfrau, Thomas Tino Zihlmann