Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo
Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
Nicola Kripylo und Gabriele Fischer
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer
Gabriele Fischer
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo
Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo
Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo
Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
Gabriele Fischer und Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall
Nicola Kripylo
Nicola Kripylo
© SLT / Tobias Witzgall

Die Sprache des Wassers

Sarah Crossan

For children 10 years and older

Bühnenfassung von Anna Lukasser-Weitlaner nach dem gleichnamigen Roman

Premiere: 17. Jänner 2024 / Probenzentrum Aigen

Synopsis

In the water, everything seems lighter. In the water, the world stands still for a brief moment. In the water, thoughts come to a halt, the thoughts that usually swirl like a whirlpool, pulling Kasienka into an endless sadness and draining her of all strength. Because when Kasienka swims, she can finally switch off and forget. Forget that she recently moved from Poland to England with just one suitcase and an old laundry bag. Forget that her father left her for a better life. Forget that her new classmates treat her with contemptuous glances. Forget that she doesn't speak the language well enough and simply feels infinitely foreign in this new home. Only when she resurfaces does she find herself again in a small one-room apartment, exhausted from the evening journeys through the city, searching for her father, who doesn't want to be found because he has already started a new family. Kasienka has known this for a long time, but her mother cannot and will not accept the bitter truth. When Kasienka joins the swim team and meets William, a wave of happiness seems to wash over her.

Sarah Crossan tells a very poetic story about the feeling of alienation and identity loss, but also about how Kasienka finds her own way to adapt to the new situation while remaining true to herself.

Duration: 50 Minutes / no intermission

Reviews

„Anna Lukasser-Weitlaner zeichnet nicht nur für die Bühnenfassung, sondern auch für Regie und Ausstattung verantwortlich. In rund einer Dreiviertelstunde Spieldauer gelingt es der Landestheater-Spartenchefin, die Geschichte plausibel zu erzählen und ohne Cringe-(Fremdschäm-)Effekt in die Gedankenwelt einer Zwölfjährigen einzutauchen. All das macht „Die Sprache des Wassers“ zu einem wertvollen Theatererlebnis für die Generation Netflix.“

Salzburger Nachrichten

Anna Lukasser-Weitlaner hat das moderne Einwanderungsstück völlig ohne Pathos und falsche Romantik in Szene gesetzt. Hoffentlich denkt das junge Publikum nach diesem Stück darüber nach, wie sie sich selbst neuen, fremden Mitschülerinnen und Mitschülern gegenüber verhalten. Leider ist ja Mobbing besonders in Schulen ein hochaktuelles, brisantes Thema.

Dorfzeitung