Britta Bayer
Britta Bayer
© SLT / Christian Krautzberger
Britta Bayer
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Britta Bayer
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© SLT / Christian Krautzberger
Britta Bayer
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Britta Bayer
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Britta Bayer
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Britta Bayer
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Britta Bayer
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Britta Bayer
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Britta Bayer
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© SLT / Christian Krautzberger
Britta Bayer
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© SLT / Christian Krautzberger

Die Wand

Marlen Haushofer

Wiederaufnahme: 29. Oktober 2023 / Kammerspiele

Synopsis

In the morning it is suddenly there. Invisible and impenetrable. A wall that shields the lonely hunting lodge from a wide radius. The nameless protagonist is alone with the dog, her hosts have apparently not returned from their evening walk in the village. Locked up in wild nature and separated from a world in which all human life has frozen after an inexplicable incident. She has no choice but to accept the isolation and organize her survival.

In the 2015/2016 season, Claus Tröger continued Marlen Haushofer's 1963 novel, which was awarded the Arthur Schnitzler Prize and celebrated as a work critical of consumption and emancipatory, in the stage version by Dorothee Hartinger in the Kammerspiele with Britta Bayer as a gripping solo piece around.

The revival offers the opportunity to incorporate the experiences of the pandemic years into the claustrophobic basic arrangement. Real elements of the production are withdrawn; the nightmare now takes place more in the protagonist's head on Eva Musil's narrowing stage.

“Britta Bayer as 'The Woman' is as multifaceted as an entire ensemble. […] Claus Tröger’s production creates large landscapes despite the small stage space, which is also thanks to Britta Bayer’s profound acting.” APA

Duration: 1 hour 30 minutes / no intermission

Video-Thumbnail

Audio introduction

von Friederike Bernau

Cast

Director Claus Tröger

Stage and Costume Design Eva Musil

Dramaturgy Friederike Bernau


Die Frau KS Britta Bayer

Reviews

Auf diesem kleinen Raum spielen sich große Dramen ab, die textlich nach am Buch, in Tagebuchform teils gesprochen, teils über Band eingespielt werden. Lähmende Angst macht sich breit. Der setzt die Frau zielgerichteten Pragmatismus entgegen. […] Das Publikum sitzt längst zusammen mit der Frau in dieser Isoliertheit. Obwohl weder Hund noch sonst ein Tier je auf der Bühne erscheint, scheinen sie jedoch anwesend, so bildhaft der Text, so intensiv Bayers Spiel. […] Ein Stück voller Tiefgang. Eine gelungene Inszenierung, die noch mehr Stille, Leere und (schmerzhaft) lange Pausen, in denen nichts und gerade deshalb so viel passiert, vertragen hätte.

Reichenhaller Tagblatt

Jedoch kommen ihre Erlebnisse – etwas auf der Alm oder mit den Tieren, welche ihr zulaufen – als real erlebt herüber und Bilder im Kopf entstehen. Vielleicht ist ein Kniff der Inszenierung, dass die eingebildete Realität als wahrhaftiger erscheint als die, die man vor Augen hat.

Salzburger Nachrichten