Melanie Maderegger, Muriel Glage, Laura Incko und Lorens Laubenbacher
Melanie Maderegger, Muriel Glage, Laura Incko und Lorens Laubenbacher
© Anna-Maria Löffelberger
David Fischer
David Fischer
© Anna-Maria Löffelberger
George Humphreys
George Humphreys
© Anna-Maria Löffelberger
Verena Gunz, George Humphreys, Olivia Cosío, David Fischer, Julia Moorman
Verena Gunz, George Humphreys, Olivia Cosío, David Fischer, Julia Moorman
© Anna-Maria Löffelberger
Mitglieder des Chores des Salzburger Landestheater, Franz Supper und Jana Baumeister
Mitglieder des Chores des Salzburger Landestheater, Franz Supper und Jana Baumeister
© Anna-Maria Löffelberger
Franz Supper, Laura Incko und George Humphreys
Franz Supper, Laura Incko und George Humphreys
© Anna-Maria Löffelberger
Muriel Glage und Laura Incko
Muriel Glage und Laura Incko
© Anna-Maria Löffelberger
David Fischer, Maria Strassl, Alisa Rotthaler und Annalena Huber
David Fischer, Maria Strassl, Alisa Rotthaler und Annalena Huber
© Anna-Maria Löffelberger
Samuel Pantcheff und David Fischer
Samuel Pantcheff und David Fischer
© Anna-Maria Löffelberger
David Fischer
David Fischer
© Anna-Maria Löffelberger
Olivia Cosío, Verena Gunz und Julia Moorman
Olivia Cosío, Verena Gunz und Julia Moorman
© Anna-Maria Löffelberger
Laura Incko und Alina Wunderlin
Laura Incko und Alina Wunderlin
© Anna-Maria Löffelberger
Alina Wunderlin
Alina Wunderlin
© Anna-Maria Löffelberger
Maria Strassl, Laura Incko und Alina Wunderlin
Maria Strassl, Laura Incko und Alina Wunderlin
© Anna-Maria Löffelberger

Die Zauberflöte

Wolfgang Amadeus Mozart

Libretto by Emanuel Schikaneder / In German with German and English surtitles

Revival 12. February / Salzburg State Theatre

Synopsis

It is a close call – and love at first sight: When three ladies save Prince Tamino from a monster in the nick of time and show him the picture of an unknown beauty, he is instantly spellbound. He sets out to find his love, who – as he is told – has been captured by the high priest Sarastro. He is accompanied by Papageno, a bird-catcher who is looking for his very own Papagena.

Mozart’s opera takes the audience on a magical trip. In a world where imagination speaks when words fall silent and love conquers all when logic fails, a small magic flute can save the day. But the opera also touches on the basic questions that reflect the essence of our humanity. “The Magic Flute” combines worldly wisdom with lofty philosophy and the lightness of being with the existential crises of the human soul. All of this is achieved by its fairy-tale plot, which is rooted in the tradition of popular theatre and is yet profoundly meaningful, and of course also by Mozart’s wonderful music, but also by the loving, deeply human portrayal of the characters.

The opera will be directed by Christiane Lutz, who has shown her talent for tactful modern interpretations with her version of Massenet’s “Manon” in the 2018/2019 season.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) and Emanuel Schikaneder (1751–1812) met when Schikaneder was chief director at the Court Theatre (now the State Theatre) in Salzburg. Twelve years later they worked together to create “The Magic Flute”, which premiered on 30 September 1791 in Vienna. Mozart himself conducted the orchestra and Schikaneder sang the part of Papageno.

Musical director Leslie Suganandarajah teams up with director Christiane Lutz, who has made a name for herself with her opera productions, for instance at the Bavarian State Opera, the Theater an der Wien and the Semperoper in Dresden.

Reviews

Wer würde sich nicht gerne von drei so bezaubernd klingenden Damen wie Julia Moorman, Olivia Cosio und Verena Gunz retten lassen wollen. Mit deren Chefin, der Königin der Nacht, möchte man sich allerdings nicht anlegen, so messerscharf phrasiert Alina Wunderlin die Koloraturen.

APA

 Die drei Damen der Königin – Julia Moorman, Olivia Cosio und Verena Gunz – erscheinen als Guerillatrupp, der über Sternenkrieger Tamino und einen Gärtner namens Papageno wacht. Später wird das flotte Trio – wie einst in der Fernsehserie „Drei Engel für Charlie“ – den Weg selbst durch steinerne Gefängnismauern bahnen.

Salzburger Nachrichten

Das Mozarteumorchester Salzburg kann seinen Mozart: Der Musikchef Leslie Suganandarajah weiß zu ungemein präzisem, sehr frischem, musikantischen, detailreichen aber auch sorgfältigen Musizieren animieren. Wie auch die Spielfreude großgeschrieben wird.

www.opera-online.de

In der Regie von Christiane Lutz und unter der musikalischen Leitung von Leslie Suganandarajah agiert ein Ensemble, das sich vor allem hören lassen kann. Allen voran Alina Wunderlin, die mit wunderbarer Stimme und virtuosen Koloraturen die Königin der Nacht zwischen verzweifelter Mutterangst und vom Zorn übermannter Rachegöttin gestaltet.

Orpheus Magazin

Das Mozarteumorchester läuft gleich zu Beginn zur Hochform auf: spritzig, luftig, und klar. Hervorragend!

Reichenhaller Tagblatt

Laura Incko als Pamina ist die eine Lichtgestalt, George Humphreys als Papageno die andere: Kein Wunder, dass die beiden heftiger miteinander turteln, als Schikaneder erlaubt. Laura Barthel ist eine kecke Papagena, die ihr „pa pa pa“ fröhlich schleudert, Franz Supper ein echt cooler Monostatos.

DrehPunktKultur