• PROMETHEUS
    © Anna-Maria Löffelberger
  • PROMETHEUS Emmanouil Marinakis, Christoph Wieschke, Tim Oberließen
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  • PROMETHEUS Emmanouil Marinakis, Christoph Wieschke, Georg Clementi
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke, Emmanouil Marinakis, Tim Oberließen
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke
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  • PROMETHEUS Britta Bayer
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke, Georg Clementi
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke, Britta Bayer
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  • PROMETHEUS Nikola Rudle, Britta Bayer
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke, Nikola Rudle
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  • PROMETHEUS Nikola Rudle
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  • PROMETHEUS Nikola Rudle
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke
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  • PROMETHEUS Britta Bayer, Christoph Wieschke, Sascha Oskar Weis
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  • PROMETHEUS Sascha Oskar Weis, Britta Bayer
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  • PROMETHEUS Christoph Wieschke
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline, Kt. Flavio Salamanka, Larissa Mota
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline, Ensemble
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline, Kt. Flavio Salamanka
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline, Kt. Flavio Salamanka
    © Anna-Maria Löffelberger
  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline, Kt. Flavio Salamanka
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  • MEDEA – DER FALL M. Anna Yanchuk, Kt. Flavio Salamanka
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline
    © Anna-Maria Löffelberger
  • MEDEA – DER FALL M. Anna Yanchuk
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  • MEDEA – DER FALL M. Márcia Jaqueline
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  • MEDEA – DER FALL M.Kt. Flavio Salamanka, Márcia Jaqueline
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  • OEDIPUS REX Sascha Oskar Weis, Ballettensemble
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  • OEDIPUS REX Ballettensemble
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  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
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  • OEDIPUS REX Roman Payer, Ensemble
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  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
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  • OEDIPUS REX George Humphreys, Ensemble
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  • OEDIPUS REX Ballettensemble, Chor
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  • OEDIPUS REX Ensemble
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  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX George Humphreys, Roman Payer, Ensemble
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  • OEDIPUS REX Ballettensemble, Chor
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  • OEDIPUS REX Chor
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  • OEDIPUS REX James Moellenhoff, Ballettensemble, Chor
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Sascha Oskar Weis, Aude Extrémo, Roman Payer, Ensemble
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Sascha Oskar Weis, Aude Extrémo, Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Chor
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Aude Extrémo, Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Ballettensemble, Chor
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Ensemble
    © Anna-Maria Löffelberger
  • OEDIPUS REX Roman Payer
    © Anna-Maria Löffelberger
  • DER FRIEDEN Christoph Wieschke,Tim Oberließen, Georg Clementi
    © Anna-Maria Löffelberger
  • DER FRIEDEN Tim Oberließen
    © Anna-Maria Löffelberger
  • DER FRIEDEN Tim Oberließen, Sascha Oskar Weis
    © Anna-Maria Löffelberger
  • DER FRIEDEN Tim Oberließen, Christoph Wieschke
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  • DER FRIEDEN Ensemble
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Dionysia

THEATER. SPEKTAKEL. RAUSCH. IN DER FELSENREITSCHULE

Prometheus / Medea – Der Fall M. / Oedipus Rex / Der Frieden

Premiere: 10/25/2017

Synopsis

The Salzburg State Theatre presents a grand theatre festival that recalls the theatre spectacles of ancient Greece. The event spans all sectors of theatrical performance and forms of art and also includes culinary elements. When the Greeks held their so-called “Dionysia”, their magnificent celebrations of the theatre, the whole town would participate. On each day of the festivities, three tragedies and one comedy were performed.

The Felsenreitschule is an ideal location for a gathering that recalls the days of amphitheatres. Here, our drama division presents “Prometheus”, one of the great mythological figures, who risks his own fate over his sympathy for humans and their free will.

With “The People versus M.” (“Der Fall M.”), Reginaldo Oliveira’s ballet version of “Medea”, we will then stage an award-winning production portraying the emotionally charged family destinies that centre on the torn figure of Medea. Stravinsky's “Oedipus Rex” promises a grand opera performance and a great oratorio, with the participation of opera soloists, the opera choir, the extra choir and the ballet company. The evening ends on a lighter note with the play “Peace”, an interactive utopia.

The “Dionysia” comprise 4 hours packed with theatrical performances and an extended intermission during which olives, feta cheese, grapes and Greek wine will be served to round off the audience’s sensory experience.

 

PROMETHEUS

His love of humans has led Prometheus to where he is now: chained to a rock in a lonely mountain range because he yielded to an impulse of compassion and taught mankind important cultural skills, thus defying the Gods. Prometheus bestowed upon the humans the basic techniques of craftsmanship and the great secret of fire. These gifts made the humans so powerful that the Gods began to view them as competition. With its conflict between egoism and solidarity, the grand epic tale by Aeschylus is of fascinating current relevance. The stage production in the Felsenreitschule is characterised by John von Düffel’s precise language. The play “Prometheus” opens the Dionysian theatre spectacle in the Felsenreitschule.

 

MEDEA – THE PEOPLE VERSUS M.

Cheated by her husband, Medea murders first her husband’s new lover and then her own children. The plot almost reads like a relationship drama out of a tabloid, but it is in fact an ancient classical fable told by Euripides in his play “Medea”. Reginaldo Oliveira, the rising Brazilian star among young choreographers, has this study in human emotions play out before a crowd of people who sit in judgement on the protagonist. This arrangement creates fascinating and emotionally stirring images. The result is a thrilling evening of perfect body control that traces archetypal psychological mechanisms. Oliveira makes his debut as the new leading choreographer and head of the ballet division of the Salzburg State Theatre with his creation from the Staatsballett Karlsruhe, whose leading performer won a “Faust” Award in 2014.

 

OEDIPUS REX

When Jean Cocteau and Igor Stravinsky joined forces to develop a new version of the Oedipus myth as told by Sophocles, they envisioned a synthesis of music, gestures and dance. And indeed, the two masters come very close to this ideal of absolute theatre with their opera oratorio “Oedipus Rex”. Monumental melodies sung in Latin – and made transparent by a narration in German – create an impressive representation of the story of Oedipus, destined to kill his father and marry his mother. A fascinating study of a man who begins his political career with the intention of saving his country, only to find out that he himself is the cause of the misery that has befallen his people. On stage, “Oedipus Rex” is an epic encounter of opera, drama and dance.

 

PEACE

In classical Greek theatre, every tragic triad ends on a serene and conciliatory note. For the ambitious “Dionysia” project in the Felsenreitschule, this is achieved with the comedy “Peace” written by Aristophanes. Riding a giant dung beetle, the swineherd Trygaeus sets out to Mount Olympus to defeat the God of War and liberate the Goddess of Peace. The perspective of an individual willing to confront the omnipotence of the Gods brings to mind the heroes of the Commedia dell’arte or the spirit of idealistic protesters who refuse to bow to the overwhelming forces of capitalism. The participation of 100 students from ten different partner schools turns the festival into an innovative and interactive project. The students invite the audience to accompany Trygaeus on his journey to Mount Olympus and to dance through the realm of the Gods, both on stage and in the auditorium, bringing about the triumph of idealism.

Cast

Director Carl Philip von Maldeghem

Choreography „Medea – Der Fall M.“ and „Oedipus Rex“ Reginaldo Oliveira

Stage and Costume Design „Prometheus“, „Oedipus Rex“ and „Der Frieden“ Stefanie Seitz

Musical Direction „Oedipus Rex“ Dennis Russell Davies (Currently no performances)

Choreography „Der Frieden“ Kate Watson

Costumes „Medea – Der Fall M.“ Judith Adam (Currently no performances)

Lighting Design Gerrit Jurda

Dramaturgy Maren Zimmermann
Tamara Yasmin Quick


Orchestra Mozarteumorchester Salzburg

Kooperation "Der Frieden" Partnerschulen

Further information

Reviews

"Es sind sämtlich große, aber keineswegs opulente, sondern im Gegenteil meditative Bilder, die in der Salzburger Felsenreitschule gelingen. Carl Philip von Maldeghem inszenierte insofern 'antikisch', setzte auch eine Flug-Maschine ein, wie sie bei den alten Griechen üblich gewesen sein soll. Choreograph Reginaldo Oliveira zeigte mit seiner 'Medea'-Fassung ein Handlungballett, wie es längst außer Mode gekommen ist, leider, denn das Publikum war von der schieren Präsenz der Solistin Márcia Jaqueline, der ersten Tänzerin am Theater von Rio de Janeiro, und ihrem Partner Flavio Salamanka begeistert. Höhepunkt war natürlich Igor Strawinskys groß besetztes Oratorium 'Oedipus Rex'. Ja, so können die 'Dionysien' tatsächlich funktionieren, ohne in Satire abzugleiten, ohne Pomp und Spektakel, sondern mit tiefem Ernst und derben Spaß. Ein gelungenes Experiment in Salzburg, am Ende herzlicher, ja ausgelassener Beifall."

BR Rundfunk

"Die Premiere wurde heftig akklamiert. Der kurzweilige Abend ist ein gutes Omen, besonders für Musiktheater und Ballett, bei denen es in Salzburg zuletzt Veränderungen gab. [...] Dennis Russell Davies leitet das Mozarteumorchester voll Leidenschaft und dennoch differenziert. Mit Verve agieren der kräftig erweiterte Chor und das Ballett des Landestheaters. [...] Roman Payer als Oedipus und Aude Extrémo als Jocasta wurden für ihren Gesang zurecht bejubelt."

Die Presse

"Das zweite Stück des Abends, 'Medea - Der Fall M.', brachte der neue Salzburger Ballettchef Reginaldo Oliveira als Einstandsgeschenk aus Karlsruhe mit, seiner vorigen Wirkungsstätte. Die an den gepflegten Stadttheaterstil des 'Prometheus' angepasste Choreographie erntete Beifallsstürme, die auch der brasilianischen Primaballerina Márcia Jaqueline galten; sie tanzt den Kindsmordfall retrospektiv als Gerichtsszene mit auch schauspielerischer Hingabe."

Der Standard

"Die erschütternd hellsichtig-heutige Aischylos-Tragödie hat John von Düffel in klare, dringliche Sprache übersetzt. Die Argumentationsketten greifen, weil sie von Britta Bayer, Georg Clementi, Nikola Rudle und Sascha Oskar Weis im Riesenraum mit elektronischer Verstärkung sauber gesprochen werden. [...]

Am Pult des machtvoll und doch delikat aufgestellten Mozarteumorchesters sorgt Dennis Russel Davies kompetent und umsichtig für einen entsprechend neoklassizistisch durchleuchteten, fein elaborierten elastischen Klang."

Salzburger Nachrichten

"Ausgelassene Partystimmung beschließt das glanzvoll schillernde Bühnenspektakel aus drei antiken Tragödien und einer Komödie, mit dem das Landestheater in der Felsenreitschule einen sehenswerten Theatercoup landet. [...] Mit den tragischen Stoffen, 'Der gefesselte Prometheus', 'Medea - Der Fall M.', 'Oedipus Rex' und der komödiantischen Heiterkeit 'Der Frieden' serviert Carl Philip von Maldeghem ein spannendes, hervorragend aufgeführtes Theatererlebnis, interessant, beeindruckend und kurzweilig, trotz der Dauer von über vier Stunden. Mit dieser ungewöhnlichen Kombination von Schauspiel, Ballett, Oper, Komödie und Musical an einem Abend hat der Intendant von Maldeghem zugleich ein hervorragendes Leistungsporträt des Mehrspartentheaters beispielhaft vorgeführt, das die 'Dionysien' zu einem Aushängeschild und Kultstück des Landestheaters machen könnte."

Reichenhaller Tagblatt

"In einem vierstündigen szenischen Spektakel, das für die Zuschauer zu einem alle Sparten umfassenden Theatermarathon gerät, lässt das Landestheater Salzburg antike Traditionen auferstehen und beschert damit dem neuen Ballettchef am Hause einen gefeierten Einstand. [...] Doch nicht nur den Salzburger Tänzerinnen und Tänzern vermittelte der Chefchoreograph Körpereinsatz. Auch die Sänger des Chores lässt Oliveira sich zu einem wahrhaftigen Bewegungschor entwickeln, der das Opernoratorium "Oedipus Rex" nach Sophokles von Igor Stranwinsky begleitet. Durch pointierte Handlungen kommentiert die Masse von kompetenten Sängern die Geschichte. Die Opernsparte mit den bemerkenswerten Protagonisten Roman Payer als Oedipus und Aude Extrémo als Jocasta unter der musikalischen Leitung von Dennis Russell Davies sorgte damit für einen brillanten Abschluss des tragischen Parts des Spektakels."

Badische Neueste Nachrichten