Nikola Rudle, Genia Maria Karasek, Tim Oberließen und Walter Sachers
Nikola Rudle, Genia Maria Karasek, Tim Oberließen und Walter Sachers
© Anna-Maria Löffelberger
Genia Maria Karasek, Axel Meinhardt, Tim Oberließen und Nikola Rudle
Genia Maria Karasek, Axel Meinhardt, Tim Oberließen und Nikola Rudle
© Anna-Maria Löffelberger
Axel Meinhardt und Walter Sachers
Axel Meinhardt und Walter Sachers
© Anna-Maria Löffelberger
Axel Meinhardt, Gregor Schleuning und Walter Sachers
Axel Meinhardt, Gregor Schleuning und Walter Sachers
© Anna-Maria Löffelberger
Gregor Schleuning
Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Gregor Schleuning
Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Gregor Schleuning
Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Gregor Schleuning und Tim Oberließen
Gregor Schleuning und Tim Oberließen
© Anna-Maria Löffelberger
Nikola Rudle
Nikola Rudle
© Anna-Maria Löffelberger
Genia Maria Karasek und Christiane Warnecke
Genia Maria Karasek und Christiane Warnecke
© Anna-Maria Löffelberger
Walter Sachers und Axel Meinhardt
Walter Sachers und Axel Meinhardt
© Anna-Maria Löffelberger
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Marco Dott und Christiane Warnecke
Marco Dott und Christiane Warnecke
© Anna-Maria Löffelberger
Marco Dott und Gregor Schleuning
Marco Dott und Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger
Ensemble
Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Ensemble
Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
Nikola Rudle und Gregor Schleuning
© Anna-Maria Löffelberger

Serving (Kebab to) Two Masters

John von Düffel

Austrian premiere / loosely based on Carlo Goldoni’s “Servant of Two Masters” (with hunger)

Premiere: 06/03/2018

Synopsis

Serving, as in serving food, not servant – an important distinction! Still, the characters in John von Düffel’s new version of Carlo Goldoni’s classic are modelled directly on figures of the commedia dell’arte and represent such a universally modern form of theatre that they are easily transplanted into our time – in the form of a serene summer comedy for an idyllic sylvan theatre.

Rosi, the daughter of a German restaurant owner, is to be married to mafia hero Federico Rasponi. When he is pronounced dead, a new groom must be found for the young woman – this time, it is Siegfried, the son of a lawyer. The preparations for the wedding are well underway when Turkish guest worker Kemal appears and reveals himself as a servant of Federico, announcing the imminent arrival of his master, who was presumed dead…

Ever-hungry Kemal serves two masters: Beatrice, Rasponi’s twin sister, who is disguised as her brother, and Florian Müller, dubbed “the hunk”. Kemal’s logic is that by working double duty he can also eat double! Like any good comedy the play is about mistaken identities, marriage, love, money and greed. In the end, everyone will be happy – but hungry.

John von Düffel was born in Göttingen in 1966 and grew up in Ireland, the USA and several small towns in Germany, among other places. He studied in Scotland and graduated in Freiburg im Breisgau. Since 1991 he has been working as a writer and dramaturg at theatres in Stendal, Oldenburg, Basel and Bonn as well as the Thalia Theater Hamburg; since 2009 he has been with the Deutsches Theater Berlin. He has published many novels, essays, plays, translations and adaptations.

Michael Moritz, born in Freiburg in 1968, studied acting at the Folkwang University in Essen. He has acted, directed and written for the Staatstheater Stuttgart, the Schauspielhaus Zürich and the Burgtheater Wien, where he has worked with directors such as Einar Schleef, Claus Peymann, Hans Neuenfels and Matthias Hartmann. His work focuses on physical theatre and modern forms of the commedia dell’arte.

Reviews

"Wie gut sich das Heckentheater für Aufführungen eignet, stellt das Landestheater seit Sonntagabend mit seiner nun zweiten Produktion unter Beweis: eine quicklebendige Truppe mit weißen Commedia-dell´arte-Gesichtern, vier weiße Türen und pfiffige Kostüme (Ausstattung: Katja Schindowski) genügen für ein feines Theatererlebnis am lauen Sommerabend – vor den im Abendlicht scherenschnittartig verwandelten Baumkronen. Der Stoff des „Dieners zweier Herren“ ist ideal für diesen Ort.“

Salzburger Nachrichten

"Goldonis „Diener zweier Herren“ wird in der Bearbeitung von John von Düffel kurzerhand zum „Döner zweier Herren“. Passend zum luftigleichten Lustspielmodell der Commedia dell´arte bespielt damit das Salzburger Landestheater das Heckentheater im Mirabellgarten. Lachen unter freiem Himmel ist schließlich noch befreiender als sonst. Und der Dönergeruch bleibt nicht in edlen Polstersitzen haften.“

Kulturfenster

"Der türkische Gastarbeiter Kemal Eckeneckezi (Gregor Schleuning) kommt mit einem Job nicht durch, also zwei: Als Diener von „Federico“ (Christiane Warneke), die eigentlich „Beatrice“ und Zwillingsschwester der totgeglaubten Mafiosi Raspondi ist. Der hätte nämlich die „sehr heiratsfähige Rosi“ (Genia Karasek) ehelichen sollen, Tochter des Gastronomen „Gundolf“ (Axel Meinhardt“). Und zudem dient Kemal eben „Florian Müller“, genannt „der Stecher“ (Marco Dott). „Kemals“ Motto: Wer doppelt arbeitet, kann doppelt essen!

Naturgemäß kommt es zu turbulenten Verwicklungen und Verwechslungen, geht es wie in jeder profunden Komödie um Heirat, Liebe, Geld und Gier. Michael Moritz hat „sommerluftig“ inszeniert und das Ensemble kann sich vor der Theaterpause noch einmal richtig ausspielen.“

Kronen Zeitung

Cast

Director Michael Moritz

Stage and Costume Design Katja Schindowski

Dramaturgy Friederike Bernau


Gundolf, Gastronom Axel Meinhardt

Rosi, seine sehr heiratsfähige Tochter Genia Maria Karasek

Doktor Lombard, Winkeladvokat Walter Sachers

Siegfried, sein - na ja - Sohn Tim Oberließen

Beatrice, unter dem Namen Federico Raspondi Christiane Warnecke

Florian Müller, genannt "der Stecher" Marco Dott

Blondina, Türkin und Gastronomiearbeiterin bei Gundolf Nikola Jaritz-Rudle

Kemal Eckeneckezi, als der wandelnde Migrationshintergrund Gregor Schleuning