Gabriel
George Sand
ages 15 and up
A dialogue novel
Synopsis
Gabriel, an athletic, intellectually schooled young nobleman, is raised to correspond to the male ideal of the Italian Renaissance.
One day he learns that he is a biological woman. His grandfather had Gabriel raised as a man in order to manipulate the line of succession. When he begins to worry that Gabriel might develop an interest in the opposite sex, he tells him the truth to prevent the dark secret from being revealed. But Gabriel is headstrong and makes his own plans. He discovers love.
The figure of Gabriel was created by the brilliant woman writer George Sand, who has her protagonist declare: “My soul has no gender!” George Sand led a polyamorous life; in her writings she attacked the conventions of her time with verve. She wore men’s clothing and had affairs with both men and women.
The conflicts between emancipation and love, freedom and faithfulness had as much relevance in the 19th century as they do today. The stage production of the work overcomes categories of genre and gender.
Duration: 1h 30min / no break
Selected performance
Su 05/25/2025 07.00 pm
Kammerspiele
Performances
Audio introduction
von Friederike Bernau und Jonathan Unterweger
Cast (on 05/25/2025)
Director
Sarah Henker
Stage and Costume Design
Eva Musil
Choreography
Larissa Mota
Dramaturgy
Friederike Bernau
Christina Piegger
Gabriel*le
Pauline Großmann
Astolphe
Aaron Röll
Faustina / Settimia
Larissa Enzi
Antonio
Maximilian Paier
Marc
Matthias Hermann
Fürst von Brabante / Côme Axel Meinhardt
Reviews
„‘Meine Seele hat kein Geschlecht‘, wirft Gabriel*le (Pauline Großmann) in den Raum - und füllt den Satz mit so viel Empathie und Leidenschaft, dass er sich mit voller Wucht einbrennt. Rasch wird deutlich, dieses Stück birgt eine unglaubliche Kraft. Vielleicht liegt es an der zeitgenössischen Inszenierung. Statt auf Renaissance setzt Sarah Henker (Regie) auf die Moderne und strafft an genau den richtigen Stellen. Zusätzlich sorgen die musikalische Untermalung und Choreografie von Larissa Mota für eine performative Note, die in den Bann schlägt.“
„Pantomimisch wird der symbolische Geschlechterkampf hinter einem Vorhang ausgetragen – mit bewegten Schattenbildern. Bilder solcher Art brauchen keine Worte, sie sprechen für sich und tragen wortlos zur Diskussion der Frage bei 'Wer bin ich wirklich?'. Ein Stück, das zum Erkennen des Wesentlichen führt.“