Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann, Matthias Hermann
Pauline Großmann, Matthias Hermann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann, Matthias Hermann
Pauline Großmann, Matthias Hermann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann, Axel Meinhardt, Matthias Hermann
Pauline Großmann, Axel Meinhardt, Matthias Hermann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Aaron Röll, Pauline Großmann
Aaron Röll, Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Larissa Enzi, Pauline Großmann, Aaron Röll, Maximilian Paier
Larissa Enzi, Pauline Großmann, Aaron Röll, Maximilian Paier
© SLT / Raffael Holzinger
Aaron Röll, Larissa Enzi
Aaron Röll, Larissa Enzi
© SLT / Raffael Holzinger
Aaron Röll, Pauline Großmann
Aaron Röll, Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Aaron Röll, Pauline Großmann
Aaron Röll, Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann, Aaron Röll
Pauline Großmann, Aaron Röll
© SLT / Raffael Holzinger
Matthias Hermann, Axel Meinhardt
Matthias Hermann, Axel Meinhardt
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann, Axel Meinhardt
Pauline Großmann, Axel Meinhardt
© SLT / Raffael Holzinger
Axel Meinhardt, Larissa Enzi
Axel Meinhardt, Larissa Enzi
© SLT / Raffael Holzinger
Axel Meinhardt, Larissa Enzi
Axel Meinhardt, Larissa Enzi
© SLT / Raffael Holzinger
Larissa Enzi, Aaron Röll
Larissa Enzi, Aaron Röll
© SLT / Raffael Holzinger
Aaron Röll, Matthias Hermann
Aaron Röll, Matthias Hermann
© SLT / Raffael Holzinger
Maximilian Paier
Maximilian Paier
© SLT / Raffael Holzinger
Matthias Hermann, Pauline Großmann
Matthias Hermann, Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Pauline Großmann
Pauline Großmann
© SLT / Raffael Holzinger
Ensemble
Ensemble
© SLT / Raffael Holzinger

Gabriel

George Sand

ages 15 and up

A dialogue novel

Premiere: 05/16/2025, Kammerspiele

Synopsis

Gabriel, an athletic, intellectually schooled young nobleman, is raised to correspond to the male ideal of the Italian Renaissance.

One day he learns that he is a biological woman. His grandfather had Gabriel raised as a man in order to manipulate the line of succession. When he begins to worry that Gabriel might develop an interest in the opposite sex, he tells him the truth to prevent the dark secret from being revealed. But Gabriel is headstrong and makes his own plans. He discovers love.

The figure of Gabriel was created by the brilliant woman writer George Sand, who has her protagonist declare: “My soul has no gender!” George Sand led a polyamorous life; in her writings she attacked the conventions of her time with verve. She wore men’s clothing and had affairs with both men and women.

The conflicts between emancipation and love, freedom and faithfulness had as much relevance in the 19th century as they do today. The stage production of the work overcomes categories of genre and gender.

Duration: 1h 30min / no break

Play video "https://www.salzburger-landestheater.at/uploads/youtubeThumbs/youtubeThumb_EJsg34ew2Yc.jpg"

Selected performance

Tu 06/10/2025 10.00 am

Kammerspiele

Audio introduction

von Friederike Bernau und Jonathan Unterweger

Cast (on 06/10/2025)

Director Sarah Henker

Stage and Costume Design Eva Musil

Choreography Larissa Mota

Dramaturgy Friederike Bernau
Christina Piegger


Gabriel*le Pauline Großmann

Astolphe Aaron Röll

Faustina / Settimia Larissa Enzi

Antonio Maximilian Paier

Marc Matthias Hermann

Fürst von Brabante / Côme Axel Meinhardt

Reviews

„‘Meine Seele hat kein Geschlecht‘, wirft Gabriel*le (Pauline Großmann) in den Raum - und füllt den Satz mit so viel Empathie und Leidenschaft, dass er sich mit voller Wucht einbrennt. Rasch wird deutlich, dieses Stück birgt eine unglaubliche Kraft. Vielleicht liegt es an der zeitgenössischen Inszenierung. Statt auf Renaissance setzt Sarah Henker (Regie) auf die Moderne und strafft an genau den richtigen Stellen. Zusätzlich sorgen die musikalische Untermalung und Choreografie von Larissa Mota für eine performative Note, die in den Bann schlägt.“

Salzburger Nachrichten

„Pantomimisch wird der symbolische Geschlechterkampf hinter einem Vorhang ausgetragen – mit bewegten Schattenbildern. Bilder solcher Art brauchen keine Worte, sie sprechen für sich und tragen wortlos zur Diskussion der Frage bei 'Wer bin ich wirklich?'. Ein Stück, das zum Erkennen des Wesentlichen führt.“

Reichenhaller Tagblatt