TALES FROM THE VIENNA WOODS
Ödön von Horváth
A folk play in three parts
Synopsis
Remember the good old times… But then, even they were not always as good as they seemed, which is what gives Horváth’s play, which dates from the late 1920s, a painful contemporary relevance. Things are not as they should be – neither out in the Wachau valley nor on a certain quiet street in Vienna’s 8th District, neither on the shores of the blue Danube nor at the wine tavern. Gambler Alfred has just broken up with tobacconist Valerie, who is considerably older than him, when he meets Marianne, whose father runs a toy store in the 8th Dicstrict. Marianne is newly engaged to Oskar the butcher, but she falls head over heels in love with Alfred and cuts all ties to her father and her fiancé. The couple’s happiness does not last: they soon run out of money and Alfred is fed up with taking care of their little child, so he sends him to live with his vicious relatives in the Wachau valley. Marianne’s social descent begins, while Oskar is still stubbornly waiting for her...
Ödön von Horváth’s critical take on Vienna’s petty bourgeoisie, which he described as a “folk play”, premiered at the Deutsches Theater in Berlin in 1931, directed by Heinz Hilpert – shortly after 30-year-old Horváth had been awarded the Kleist Prize.
Horváth (1901–1938) wrote his successful play in the late 1920s, when the Great Depression was causing disastrous unemployment. “Tales from the Vienna Woods” has become a key work of modern drama and retains its relevance and its unsettling effect on audiences. Just like the author’s plays “Faith, Hope and Charity” and “Kasimir and Karoline”, “Tales from the Vienna Woods” also presents people in precarious financial and emotional situations.
Following his successful production of “Youth Without God” in the 2011/2012 season, Artistic Director Carl Philip von Maldeghem again stages Horváth in Salzburg. He is aided by stage and costume designer Stefanie Seitz, with whom he also partnered in the major theatre project DIONYSIA at the Felsenreitschule in the autumn of 2017.
Duration: 2 h 25 min / one break
Reviews
"Dieser Horváth-Abend muss sich keineswegs verstecken. Er bietet eine zeitgenössische, am Werk orientierte, künstlerisch uneitle und dabei keineswegs biedere Interpretation eines modernen Klassikers. Schon die Ausstattung von Stefanie Seitz vermeidet demonstrativ allen Zuckerguss und alles Lebkuchenherzige, das man den zwischen Wien, Wein und Wachau spielenden Szenen antun könnte."
"Die Inszenierung wird Horváth gerecht. Viele Regisseure drucken ja Horváths 'Gebrauchsanweisung' ins Programm, nur wenige gehorchen ihr. Maldeghem nimmt Horváths Erklärung weitgehend ernst, er lässt die Pausen zwischen den Sätzen wirken, er belässt das gezwungene Hochdeutsch, mit dem Horváths Personen ihr Schicksal zu fassen versuchen.“
„Die beweglichen weißen Wände bieten einen nüchternen Rahmen für allerlei Spielarten von Liebe und Brutalität [...]. Mit 'Geschichten aus dem Wiener Wald' spielt Maldeghem die Kräfte seines Ensembles aus.“
"Carl Philip von Maldeghem begab sich auf eine sachliche, ja aseptische Ebene. Große, mit weißen Fliesen gekachelte Drehbühnenwand (Stephanie Seitz), drei Türen (Fleischer, Puppenklinik, Trafik), hintenrum und oben Großmutter- und Madonna-Schrein. Davor und darin die die Figuren – ihre fiesen, abgefeimten, abgründigen, niederträchtigen, verloren verlogenen Geschichten.“
"Die Inszenierung deckt die Mechanismen und Mehrschichtigkeiten des patriarchalen Gesellschaftssystems auf [...] - ein Augenöffner für unsere Gesellschaft sowie ein wütender Aufschrei wider das Patriarchat. [...]
Die 'Geschichten aus dem Wiener Wald" im Salzburger Landestheater sind absolut sehenswert und klingen noch lange in Gedanken nach."
"Maldeghem hat in seiner Inszenierung den Wunsch des Schöpfers beherzigt und somit im Publikum heute dieselbe Wirkung erzielt wie damals. So bleibt Horváths 'Volksstück' in dieser Inszenierung aktuell [...] Grandios transportiert."
Audio introduction
von Friederike Bernau
Cast
Director
Carl Philip von Maldeghem
Stage and costume design
Stefanie Seitz
Dramaturgy
Friederike Bernau
Alfred
Sascha Oskar Weis †
Mutter
Eva Christine Just
Großmutter, Emma, Baronin, Beichtvater
Janina Raspe
Der Hierlinger Ferdinand, Conférencier
Marco Dott
Valerie
KS Britta Bayer
Oskar
Christoph Wieschke
Ida
Lara Horvath
Muriel Glage
Fabienne Ziegler
Havlitschek, Beichtvater
Tim Oberließen
Marianne
Nikola Jaritz-Rudle
Zauberkönig
Walter Sachers
Erich
Gregor Schulz
Der Mister
Ks. Franz Supper
Kinder Henry Stiles / Juliet Stiles / Maria-Luisa Leitgeb / Lukas Scheicher