Ensemble
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© Anna-Maria Löffelberger
Maximilian Paier und Sarah Zaharanski
Maximilian Paier und Sarah Zaharanski
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Sarah Zaharanski
Sarah Zaharanski
© Anna-Maria Löffelberger
Sarah Zaharanski
Sarah Zaharanski
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Georg Clementi und Lisa Fertner
Georg Clementi und Lisa Fertner
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Lisa Fertner und Ensemble
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Maximilian Paier, Aaron Röll und Georg Clementi
Maximilian Paier, Aaron Röll und Georg Clementi
© Anna-Maria Löffelberger
Maximilian Paier
Maximilian Paier
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Axel Meinhardt und Christoph Wieschke
Axel Meinhardt und Christoph Wieschke
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Sarah Zaharanski und Aaron Röll
Sarah Zaharanski und Aaron Röll
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Aaron Röll, Christoph Wieschke und Axel Meinhardt
Aaron Röll, Christoph Wieschke und Axel Meinhardt
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Ensemble
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Aaron Röll und Sarah Zaharanski
Aaron Röll und Sarah Zaharanski
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Lisa Fertner, Georg Clementi und Ensemble
Lisa Fertner, Georg Clementi und Ensemble
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Lisa Fertner und Georg Clementi
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Georg Clementi und Lisa Fertner
Georg Clementi und Lisa Fertner
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Maximilian Paier
Maximilian Paier
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Lara Roth, Maximilian Paier und Elisabeth Mackner
Lara Roth, Maximilian Paier und Elisabeth Mackner
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Georg Clementi und Maximilian Paier
Georg Clementi und Maximilian Paier
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Maximilian Paier und Ensemble
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Sarah Zaharanski
Sarah Zaharanski
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Maximilian Paier
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Maximilian Paier, Elisabeth Mackner, Mario Oberascher und Georg Clementi
Maximilian Paier, Elisabeth Mackner, Mario Oberascher und Georg Clementi
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Maximilian Paier
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Christoph Wieschke und Axel Meinhardt
Christoph Wieschke und Axel Meinhardt
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Maximilian Paier
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Lisa Fertner und Maximilian Paier
Lisa Fertner und Maximilian Paier
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Sarah Zaharanski, Axel Meinhardt und Ensemble
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Sarah Zaharanski, Axel Meinhardt und Melanie Haberlander
Sarah Zaharanski, Axel Meinhardt und Melanie Haberlander
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Sarah Zaharanski und Axel Meinhardt
Sarah Zaharanski und Axel Meinhardt
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Sarah Zaharanski
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Maximilian Paier, Georg Clementi, Lisa Fertner und Ensemble
Maximilian Paier, Georg Clementi, Lisa Fertner und Ensemble
© Anna-Maria Löffelberger
Maximilian Paier und Lisa Fertner
Maximilian Paier und Lisa Fertner
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Sarah Zaharanski
Sarah Zaharanski
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Sarah Zaharanski
Sarah Zaharanski
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Sarah Zaharanski und Aaron Röll
Sarah Zaharanski und Aaron Röll
© Anna-Maria Löffelberger
Sarah Zaharanski und Aaron Röll
Sarah Zaharanski und Aaron Röll
© Anna-Maria Löffelberger

Kasimir und Karoline

Ödön von Horváth

Premiere 7. May 2022 / Theatre tent

Synopsis

You will find the theater tent at the exhibition center: Messezentrum 1, 5020 Salzburg. You can find a description of the route here.
To see the culinary offer in the Cicrus tent, click here.

Attention, ladies and gentlemen! The Oktoberfest promises entertainment of all kinds for children and adults, for the rich and the poor alike – and Karoline wants to have a good time. She wants to go higher, both on the roller coaster and in life. Kasimir can’t keep up. After he lost his job just the day before, he doesn’t feel like providing amusement, not without money in his pocket. Repelled by his melancholy, Karoline breaks away from Kasimir and accepts invitations from well-to-do gentlemen. Meanwhile, Kasimir meets Merkl Franz, an old acquaintance of his, who lures him into petty crime schemes. Kasimir and Karoline circle each other like magnets, attracting and repelling each other. They misunderstand each other again and again and will have no future together.

Their difficulties are symptomatic of an entire society where relationships are torn and differing social realities are hard to reconcile; frenzied consumption on one side and existential worries and a lack of prospects on the other side are no sound basis for love and life. Kasimir and Karoline are slowly losing sight of each other – both literally and figuratively. Love is a very fleeting emotion amid rigid social hierarchies and conventions.

Horváth’s play premiered in 1932 and portrays a society that is ruled by the pressures of competition – both in economics and in human relationships.

 

Ödön von Horváth (1901–1938) grew up in Belgrade, Munich, Bratislava and Vienna. He studied in Munich and lived in Murnau (Upper Bavaria) and in Berlin. Faced with growing hostilities and a performance ban on his plays in Germany, Horváth relocated to Vienna in 1933. He died in Paris after being hit by a falling branch in a thunderstorm on the Champs-Élysées on 1 June 1938.

Carl Philip von Maldeghem staged Ödön von Horváth’s “Tales from the Vienna Woods” in Salzburg in the 2018/2019 season. During the upcoming renovation work on the Salzburg State Theatre, he will now be presenting “Kasimir und Karoline”, a play set at the Munich Oktoberfest that almost seems made for performances in a theatre tent. Stefanie Seitz will design the stage and costumes.

Duration: 2 hours and 10 minutes with one brak (20 minutes)

Reviews

Die Inszenierung von Carl Philip von Maldeghem unter der Dramaturgie von Christina Piegger gestaltete sich kurzweilig, minutenlanger Applaus honorierte die schauspielerische Gesamtleistung.

APA

Das erste Stück im Zelt passt ideal: Das Milieu in Ödön von Horváths „Kasimir und Karoline“ mit Fahrgeschäften, Karussellen wie Buden des Oktoberfests samt vergnügungslustigen Besuchern ähnelt den Artisten und der Stimmung im Zirkus. […] Während die Schauspieler in der Manege fast keine Requisiten haben, nur im zweiten Teil sind Biertisch und –bänke aufgestellt, beherrscht ein Wheel of Steel das Bühnenbild.

Salzburger Nachrichten

Das Publikum war vom Zirkusflair begeistert. Der Theaterklassiker spielt in der Originalfassung am Oktoberfest, das ist wie gemacht für eine Inszenierung in der Manege.

ORF Salzburg

Das Premierenpublikum hat die Produktion entsprechend honoriert und signalisiert, dass ihm nichts abgegangen ist in dieser Stück-Nacherzählung. Sie lebt davon, dass der Intendant sein Ensemble richtig gut kennt und sehr typengerecht besetzt hat.

Das gewaltig große Wheel of Steel, das Bühnenbildnerin Stefanie Seitz als einziges wichtiges Requisit hat bauen lassen, ist ein für das Gefühls-Auf-und-Ab anschauliches Metaphern-Gerät: eine Kombination aus Rundschaukel mit zwei Hamsterrädern.

DrehPunktKultur

Das Publikum ist mittendrin, muss in der ersten Reihe die Nase einziehen oder sich den neugierigen Hals verrenken, wenn vergnügungstolle Oktoberfestgäste aus allen Richtungen dahertoben . [...] Das Premierenpublikum erlebt theatrale Höhenflüge im Zirkuszelt.

Passauer Neue Presse