Manon
Jules Massenet
Opéra comique in five acts Libretto by Henri Meilhac and Philippe Gille, based on a novel by Abbé Prévost / In French with German surtitles
Synopsis
A life for love: Beautiful Manon is actually on her way to the convent when she falls in love with young Chevalier Des Grieux and flees with him to Paris. Here in the exciting City of Love they are planning to live a life of ease. But the limited financial resources of Des Grieux soon cause frustration and the splendid luxury that Monsieur de Brétigny could offer Manon seems so appealing to the young girl that she eventually agrees to be parted from her lover by Brétigny.
Manon learns that Des Grieux is about to become a priest – has he forgotten her? She finds him and they rekindle their love. But Manon’s taste for luxury leads them to ruin and she persuades her lover to start gambling. Following an unusual streak of luck, Manon and Des Grieux are accused of cheating; Manon is convicted. Des Grieux uses his last money to arrange a final meeting with Manon, who has fallen ill in prison. She asks her lover to forgive her and dies in his arms.
The French opera premiered at the Opéra Comique in Paris in 1884 and transformed its own genre: the spoken dialogue between the musical numbers, a typical feature of the opéra comique, is supplanted by Massenet’s imaginative use of various techniques of melodramatic composition, linking the individual numbers and turning the opera into a fully composed piece.
Abbé Prévost’s “Histoire du Chevalier Des Grieux et de Manon Lescaut” inspired French composer Jules Massenet (1842–1912) to craft a masterpiece of French opera literature, with melodies and harmonies that delicately trace the characters’ emotions. Recurring musical motifs create a dense internal structure, enabling the audience to identify with the characters in the key moments of the plot.
Adrian Kelly already demonstrated his excellent instincts for Jules Massenet’s sensitive operas with “Werther” in the 2012/2013 season. Director Christiane Lutz has received much recognition for her opera productions at the Bavarian State Opera in Munich, the Theater an der Wien and the Semperoper in Dresden, among other venues. She brings her trusted team of stage designer Julia Müer and costume designer Dorothee Joisten to Salzburg.
Reviews
„Shelly Jackson erfüllt die Anforderungen an die Titelrolle vor allem stimmlich über Gebühr. [...] In der Höhe zwischen silbrig schattiertem Piano und kraftvollen Spitzentönen changierend, setzt sie die Koloraturen treffsicher. Ihr warmes Timbre lässt sie nuancenreich strömen. [...] Abdellah Lasri ist ein Tenor mit großer Zukunft. Seine Fähigkeit, einen Ton dynamisch anschwellen zu lassen, ist großartig. Seine kraftvollen Spitzentöne haben heldische Kraft und wirken dennoch mühelos. Im berühmten Duett in der Abtei St. Sulpice [...] verschmelzen die beiden Stimmen zu ganz großer Oper. [...] Der Schwung dieser Inszenierung – der Landestheaterchor wird von Kostümbildnerin Dorothee Joisten etliche Male neu eingekleidet – trägt bis in den Orchestergraben. Dirigent Adrian Kelly weiß mit der trockenen Akustik des Hauses umzugehen und schöpft aus dem Mozarteumorchester feine Farbvaleurs und süffige Klangflächen. In den Finalszenen dürfen die Musiker packende Akzente setzen und dem großen Gefühlsdrama die nötige Wucht verleihen."
"Gesanglich kann sich die Manon von Shelley Jackson Lorbeeren holen. Mit ihrem tragfähigen klaren Sopran lässt sie die Kernstruktur der Musik aufleben. Ihre stärksten Momente hat sie im Abschied vom einfachen Leben und ihrer Liebe im zart gesungenen "Je ne suis que faiblesse... Adieu, notre petite table". Auch in der Verführungsszene im Kloster "N'est - ce plus ma main", als ihr Des Grieux von Neuem erliegt, entlockt sie ihrer Stimme eindrückliche Facetten und Farben. [...] Mit Abdellah Lasri als Des Grieux hat sich das Landestheater einen Tenor mit stimmlicher Power bestellt [...]. Sehr schön fächert der Chor die mannigfaltigen Reize der Musik auf. Für Ohr und Auge sind Tamara Ivanis, Hazel McBain und Katie Coventry als Pousette, Javotte und Rosette eine schöne Klangerholung und erfreuliche Ensemblebereicherung."
„Regisseurin Christiane Lutz inszenierte das rührselige Moralstück des Abbé Prévost aus dem Jahr 1731 konsequent als so moderne wie witzige Kapitalismus-Satire. [...] Stimmlich überzeugte in Salzburg die Amerikanerin Shelley Jackson in der Titelrolle [...].
Audio introduction
von Sherin Sorour
Cast
Musical director
Adrian Kelly
Director
Christiane Lutz
Stage design
Julia Müer
Costume design
Dorothee Joisten
Conductor
Adrian Kelly
Robin Davis
Dramaturgy
Sherin Sorour
Manon Lescaut
Shelley Jackson
Chevalier Des Grieux
Abdellah Lasri
Lescaut
George Humphreys
De Brétigny
Yevheniy Kapitula
Jacob Scharfman
Comte Des Grieux
Raimundas Juzuitis
Guillot de Morfontaine
Oliver Ringelhahn
Pousette
Tamara Ivaniš
Hazel McBain
Javotte
Hazel McBain
Anne-Fleur Werner
Rosette
Katie Coventry
Der Hotelier
Michael Schober
Orchester
Mozarteumorchester Salzburg