Luke Sinclair, Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
Luke Sinclair, Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
© Anna-Maria Löffelberger
Leslie Suganandarajah und Mozarteumorchester Salzburg
Leslie Suganandarajah und Mozarteumorchester Salzburg
© Anna-Maria Löffelberger
Luke Sinclair
Luke Sinclair
© Anna-Maria Löffelberger
Raimundas Juzuitis
Raimundas Juzuitis
© Anna-Maria Löffelberger
Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
© Anna-Maria Löffelberger
Olivia Cosio
Olivia Cosio
© Anna-Maria Löffelberger
Luke Sinclair und Raimundas Juzuitis
Luke Sinclair und Raimundas Juzuitis
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Raimundas Juzuitis und Olga Levtcheva
Raimundas Juzuitis und Olga Levtcheva
© Anna-Maria Löffelberger
Luke Sinclair und Anne-Fleur Werner
Luke Sinclair und Anne-Fleur Werner
© Anna-Maria Löffelberger
Luke Sinclair und Anne-Fleur Werner
Luke Sinclair und Anne-Fleur Werner
© Anna-Maria Löffelberger
Leslie Suganandarajah und Mozarteumorchester Salzburg
Leslie Suganandarajah und Mozarteumorchester Salzburg
© Anna-Maria Löffelberger
Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
Leslie Suganandarajah, Mozarteumorchester Salzburg, Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters
© Anna-Maria Löffelberger

Margarethe (Faust)

Charles Gounod

Concert performance / Libretto by Jules Barbier and Michel Carré based on Carré’s drame fantastique “Faust et Marguerite” and Johann Wolfgang von Goethe’s “Faust, Part One” / In French with German surtitles

Premiere 10/31/2020 / Salzburg State Theatre

Synopsis

“Rien.” Nothing. This one word, sighed by the protagonist, marks the beginning of Charles Gounod’s opera version of Goethe’s “Faust, Part One”. Faust is disillusioned with life. He has gained no great insights and has made no great achievements. His only hope is that death will bring an escape from all his pressing questions. But just when Faust is about to end his own suffering, he receives a devilishly tempting offer: Mephisto promises to make Faust’s dreams come true and help him relive the carefree passions and ecstatic joys of youth. The sight of Marguerite kindles Faust’s desire and Mephisto gets to work…

Gounod’s “Faust” is world famous, not only for its many beautiful and highly memorable melodies, but certainly also for its clever libretto, which is just as inherently French as the opera’s music. With its fortunate combination of various stylistic elements, the work created a new type of opera: the opéra lyrique, which focuses on lyrical and sentimental aspects but also incorporates folkloristic and humorous elements.

Charles Gounod concentrates less on the metaphysical dimensions in Goethe’s work and more on its individual, spiritual interpretation, adding unforgettable melodies, such as the truly brilliant “Jewel Song”.

For a long time, Charles Gounod (1818–1893) worked as a church musician in Paris. He considered becoming a priest and studied theology for two years, but finally decided to focus on his compositions instead. Nevertheless, religion remained a central theme in his life. Aside from operas, he also wrote much spiritual music, including oratories, more than a dozen masses, a requiem and his famous “Ave Maria”.

In an essay on this opera, Camille Saint-Saëns calls it the point of culmination in Gounod’s oeuvre. Musical director Leslie Suganandarajah adapts Gounod’s “Faust”, better known as “Margarethe” in German-speaking countries, for a concert performance at the Salzburg State Theatre, together with the opera division and the Mozarteum Orchestra.

Reviews

„Anne-Fleur Werner hat sich längst in die Herzen des Salzburger Publikums gesungen: Wie ihr lyrischer Sopran die Gemütsbewegungen der Marguerite mit zarter Innigkeit zutage förderte, um dann schillernd in die aufwallenden Orchesterwogen einzutauchen, das war buchstäblich große Oper. […] Dirigent und Musiker, aber auch Gesangssolisten und Chor wurden vom Publikum lauter gefeiert als üblich.“

Salzburger Nachrichten

„Wunderbar fächerte Dirigent Leslie Sugandarajah die Partitur auf. Das Mozarteumorchester war in Höchstform, das klang und funkelte nur so in dynamischer Differenziertheit, in Feinstruktur gegenüber großem Ausbruch, mit feinen Bläsersoli, emotional anrührend, aber nie sentimental. Ein bewegender musikalischer Abend.“

Reichenhaller Tagblatt

„Das Mozarteumorchester Salzburg spielte mit Wärme, Animo und Perfektion und genoss es spürbar wieder einmal ‚große Oper‘ interpretieren zu dürfen. Der von Ines Kaun perfekt einstudierte Chor setzte Glanzlichter im Faust-Walzer und im hymnischen Finale. […] Großer Jubel des diszipliniert maskierten Publikums.“

DrehPunktKultur

"Der Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters (Einstudierung: Ines Kaun) singt wunderbar und mit vielen Fassetten. Delikat, mit vielen Zwischentönen und feiner Pianokultur aber auch der notwendigen Dosis an Leidenschaften und Emotionen hört man auch das Mozarteumorchester Salzburg unter dem umsichtigen Musikdirektor des Landestheaters Leslie Suganandarajah. Großer Jubel!“

www.opera-online.com

Audio introduction

von Thomas Rufin

Cast

Musical Director Leslie Suganandarajah

Choreinstudierung Ines Kaun

Szenische Einrichtung Matthias Kreinz

Dramaturgy Thomas Rufin


Doktor Faust Luke Sinclair

Mephistopheles Raimundas Juzuitis

Valentin George Humphreys
Samuel Pantcheff

Wagner Manuel Millonigg

Margarethe Anne-Fleur Werner

Siebel Olivia Cosío

Marthe Schwerdtlein Olga Levtcheva

Chor Chor und Extrachor des Salzburger Landestheaters

Orchester Mozarteumorchester Salzburg