Orfeo²
Matthew Aucoin / Christoph Willibald Gluck
European Premiere / Matthew Aucoin: »Orphich Moment« Christoph Willibald Gluck: »Orfeo ed Euridice«, Libretto: Ranieri de' Calzabigi / A cooperation with Anthony Roth Costanzo and the National Sawdust Theatre New York / In English and Italian with German Surtitles
Synopsis
A young artist stands at a turning point of his life—the path before him leads to freedom with his beloved. To look back spells suicide. Matthew Aucoin describes this moment of truth as the way forward for his dramatic cantata »Orphic Moment«. This decisive split-second in time reveals the entire dilemma of Orpheus’ character. In large measure, the opening of this operatic evening is in harmony with Gluck’s »Orfeo ed Euridice«. Thus the work of the two composers becomes intertwined through the myth of the eternal pair Orpheus and Euridike. Matthew Aucoin becomes a wonder boy under the direction of the American composer. The New York Times called him the Great Hope of Opera and the Wall Street Journal dubbed him the »new Leonard Bernstein«. The 26 year-old poet and conductor has discovered his own compositional voice. »Orphic Moment« would be the first of his works to be produced in Europe. The works of Christoph Willibad Gluck would serve as the interface from Barock to the Classical. He was himself one of the greatest opera stars of the 18th Century. His Azione drammatica arose from the desire to reform Italian opera.
The mastermind of the »Orfeo« project and the actor playing the title role is the countertenor Anthony Roth Costanza who, along with Mirga Grazinyte-Tyla and Matthew Aucoin, was nominated for the 2016 International Opera Awards.
Matthew Aucoin (*1990) studied at Harvard University and the Juillard School. As Conductor he has close links with the Metropolitan Opera, his works having been performed in Boston and Chicago. Christoph Willibald Gluck (1714-1787) is judged to be one of the most important opera composers of the 18th century and the pre-classical period.
Douglas Fitch began his creative career with his family’s puppet theatre. He studied at Harvard University and worked together with Peter Sellers and Robert Wilson. As Director he worked, among other roles, at the Opera Houses of Los Angeles and Santa Fe.
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Duration: approx. 1 hour 50 mins / no intermission
Reviews
„Effektvoll, aber nicht platt, stark in seinen Bildern, aber nicht aufdringlich, die Sänger zur Geltung bringend und doch eigenständig in Idee und Ästhetik - so ließe sich die Inszenierung und Raumgestaltung von Douglas Fitch zusammenfassen. Er bediente sich zum einen der überzeichneten, klischeehaften Requisite aus der Operngeschichte und verknüpfte sie mit extrem großformatigen, manchmal mehrschichtigen Videoprojektionen und trickreichen Spielereien der Bühnentechnik. Und trotzdem wirkte diese Regie nicht überladen, passagenweise sogar karg, und immer auf die Geschichte des ‚verbotenen Umdrehens‘ konzentriert. Ideal für eine derartige Klangkonfrontation über die Jahrhunderte hinweg, für die es in der jüngeren Opernvergangenheit nicht allzu viele positive Referenzen gibt.“
„Das Klanggewand, das Aucoin seiner Zusatzfabel schneiderte, oszilliert in feinen Farben, erinnert immer wieder an die Klangsprache Benjamin Brittens, zeigt einen klaren Willen zu klanglicher Expression. Die knappen Sätze sind in der Lineatur der superben Countertenorstimme bestens verwoben. Der prätentiöse Charakter der Kantate übt durchaus einen mehr als nur einstimmenden Reiz aus. […] Das Spiel ist auf Orpheus gestellt, und dieser glänzt auch bei Gluck: Anthony Roth Costanzo trägt den pausenlosen, gut hundertminütigen Abend schier mühelos. Amor mit kitschbunten Engelsflügeln (Tamara Ivaniš) bringt zwei burlesk pointierte Auftritte ein, der Chor wandelt sich von der Gesellschaft zu Furien und wandelnden Geistern (sicher einstudiert von Stefan Müller und von Zack Winokur in schlichte Bewegung versetzt), und im Schlussteil glänzt Laura Nicorescu mit anmutigen Sopran und anrührendem Verschmelzungsgrad im Duett mit Orpheus als Eurydike.“
„Anthony Roth Costanzo hat eine elegant grazile, der Klarheit verpflichtete Stimme. […] Laura Nicorescu (Euridice) stellt stimmlich und spielerisch die angerührte Fassungslosigkeit, das Entsetzen im Unverständnis bewegend dar, Tamara Ivaniš gibt einen munteren Amor, dem das Ganze wie ein fröhlicher Kehraus vorkommt.“
„Denn der Orfeo des amerikanischen Countertenors Anthony Roth Costanzo betört nicht nur die Wächter des Schattenreiches. Seine ganz dem Text geschuldet Phrasierung über den unendlich weit gespannten Melodielinien, sein ebenso samtweiches wie kristallklares Timbre, sein tragfähiges Pianissimo – eine Sternstunde der Gesangskunst. Die viel weniger dankbare Rolle der Euridice gestaltet stimmlich souverän und darstellerisch bewegend Laura Nicorescu. Tamara Ivaniš gibt einen charmanten, stimmlich ebenfalls hervorragenden Amor, der das ganze Theater wenig ernst nimmt.“
Cast
Musical Direction
Matthew Aucoin
Dirigent
Matthew Aucoin
Adrian Kelly
Stage Design and Space
Douglas Fitch
Costumes
Irina Kruzhilina
Choreography
Zack Winokur
Videos
Pix Talarico
Musikalische Einstudierung
Wolfgang Götz
Choreinstudierung
Stefan Müller
Dramaturgy
Tamara Yasmin Quick
Cori Ellison (New York)
Orfeo
Anthony Roth Costanzo
Rowan Hellier
Euridice, Sängerin
Laura Nicorescu
Euridice, Tänzerin
Anastasia Bertinshaw
Amor
Tamara Ivaniš
Violine
Ekkehard Windrich
Cembalo
Arturo Peréz Fur
Klavier
Edward Kim
Orchester
Mozarteumorchester Salzburg