The Prince of Homburg
Heinrich von Kleist
Synopsis
The Prince of Homburg is a valiant fighter and the Elector relies on his prowess as a warrior. But Homburg is also a dreamer, a sleepwalker, a lover. His mind wanders during the briefing before the historic battle at Fehrbellin and so he misses the Elector’s instructions that he is not to attack without a direct order. He attacks on his own initiative, wins the battle and is celebrated – and then sentenced to death. Eventually, the Prince is pardoned, but he is no longer willing to accept this act of mercy.
Only five months before his suicide, Kleist chooses a Prussian Prince as the protagonist of a dream-like drama that oscillates between obligation, honour, obedience and courage. It was not until 1821 that the play saw its world premiere in Vienna. Plans to stage the work during the author’s lifetime were thwarted by the fact that Princess Marianne of Prussia, a member of the Hesse-Homburg family, whom Kleist presented with a personally dedicated copy of the play, considered it a slight to the family honour.
With his complex hero – the Prince of Homburg, a dreamer and visionary who does not quite fit the social categories of his time – Kleist describes the conflict between a man’s personal responsibility and his obligation to submit to a higher order.
Heinrich von Kleist (1777–1811) entered the Prussian army in 1792 and served in the Rhine campaign in 1796. He was made a lieutenant in 1797 and retired from military service two years later to study philosophy, physics, mathematics and political science. Unable to achieve any notable literary success, insecure of his personal connections and desperate about the political situation, he committed suicide together with Henriette Vogel, who suffered from an incurable disease, on 21 November 1811 at Wannsee Lake.
Johannes Ender has directed productions at venues including the Kampnagel theatre in Hamburg, the Theater Heidelberg, the Deutsches Theater Göttingen, the Schauspielhaus in Hamburg as well as the Thalia Theater and the Staatsschauspiel Dresden. At the Salzburg State Theatre he has for instance staged “The Sorrows of Young Werther”. In a renewed collaboration with stage and costume designer Hannah Landes he now creates an “open drama space” at the Salzburg Marionette Theatre.
Duration: 1 h 30 min / no break
Selected performance
Su 02/16/2020 07.00 pm
Bühne 24
Audio introduction
von Johanna Wimmer
Cast (on 02/16/2020)
Director
Johannes Ender
Stage and Costume Design
Hannah Landes
Choreography
Josef Vesely
With
Janina Raspe
Tim Oberließen
Walter Sachers
Gregor Schulz
Reviews
„Verloren zwischen Krieg und Autonomie
Mit radikalem Regiezugriff bringt das Salzburger Landestheater Kleists „Prinz Friedrich von Homburg“ auf die Bühne. Verknappt in Personal und Umfang, deutlich geschärft in der Aussage – so spielt „Prinz Friedrich von Homburg“ auf der Bühne 24. Regisseur Johannes Ender hat bei den „Leides jungen Werthers“ und dem „Steppenwolf“ seine Qualitäten beim Inszenieren bewiesen, bei Kleist geht es ihm also um Reduktion, er kommt mit einem vierköpfigen Ensemble aus.“
„Inszenierung zieht Kleist in ein düsteres Heute
Losgelöst von der militärischen Lesart, sind es im Landestheater vor allem heutige, gesellschaftliche Zwänge, an denen der Prinz zerbricht, schildert Regisseur Johannes Ender: „Das ist Leuten meiner Generation nicht fremd. Dieser enorme Druck und diese hohe Erwartungshaltung die wir aus der Schule, aus dem Beruf oder auch aus der Politik kennen. Dafür haben wir versucht Übersetzungen, Überhöhungen und starke Bilder zu finden.“ Stark gekürzt wird die Handlung im Landestheater in knapp 80 Minuten teilweise nur grob gezeichnet – das setzt Kenntnis des Inhalts beim Publikum voraus. Die Regie arbeitet, in der Ausstattung von Hannah Landes, vor allem mit starken Bildern und Choreografien von Josef Vesely.“
„Was für Bilder zum Einstieg: Der Kurfürst von Brandenburg hält die jungen Leute wie Kettenhunde. Es geht nicht zimperlich zu in Johannes Enders Inszenierung von Prinz Friedrich von Homburg. Starke körpersprachliche Akzente setzt die Choreographie von Josef Vesely. Zwischen den Szenen mutieren die beiden Friedrich-Darsteller (so sie nicht wie tot da liegen müssen) zu Traumtänzern. Und das sind oft recht intensive Momente.“