Romeo and Juliet
Sergej Prokofjew
by Reginaldo Oliveira, inspired by William Shakespeare
Synopsis
In Verona two families have been feuding for generations: the Montagues and the Capulets. The son of the one family falls ins love with none other than the daughter of the other family. It is an “undying” love, as they say. A love that cannot be explained to their friends and families. When the patriarch of the Capulets selects a husband for his daughter Juliet, she sees only one way out: She desperately tries to flee the inevitability of the demands of social etiquette by faking her own death. But her seemingly perfect plan ends fatally. Romeo and Juliet are arguably the world’s most famous couple. But isn’t their young love actually fuelled by the insurmountable obstacles they face? A society that preserves a feud for generations can breed not only searing hatred, but also boundless love. Shakespeare’s “Romeo and Juliet” seems made to be transposed into dance. Reginaldo Oliveira’s latest work traces the story of an unconditional love in hopeless circumstances with his very own powerful theatrical imagination and emotional language of dance, accompanied by Sergei Prokofiev’s music.
“Romeo and Juliet” premiered in Brno in 1938 and is still seen as a highlight in the musical oeuvre of Russian composer Sergei Prokofiev (1891–1953). The rich and varied instrumentation, the rhythmic complexity of the score and the masterful melodic diversity combined with psychological clarity make Sergei Prokofiev’s composition one of the greatest ballet works of the 20th century.
Following his interpretation of Shakespeare’s “Othello”, which was a great success with critics and audiences alike, Reginaldo Oliveira now turns to another play by the famous Renaissance poet. With stage designer Sebastian Hannak and costume designer Judith Adam he reunites the artistic team who also created the impressive imagery for his “Othello”.
Introductory Talk: 30 and 45 min before curtain up
Duration: 2 h 25 min / one break
Reviews
„Liebe überwindet Standesgrenzen
Reginaldo Oliveira deutet den Ballettklassiker Sergej Prokofjews als tragischen Klassenkampf. Der Ballettchef des Salzburger Landestheaters kleidet die Montagues in ärmellose Jeanshemden und kesse Hotpants, er verleiht ihren Bewegungen auch etwas Ungehöriges, faszinierend Instinkthaftes. Wenn diese Gang tanzt, wie bei der Premiere, fühlt man sich an die Verfilmung der „West Side Story“ erinnert: Get cool, boy!“
„Die tänzerische Umsetzung der Prokofjew-Komposition gelang in der Choreografie von Reginaldo Oliveira eindrucksvoll, bei solch optischer Opulenz haben sich auch Sebastian Hannak (Bühne) und Kostümbildnerin Judith Adam Komplimente verdient.“
„Federleicht in den Abgrund getanzt
Reginaldo Oliveiras Konzeption und Choreographie des Shakespeare-Stoffes pulsiert, bewegt, drängt, nimmt von der ersten Szene an das geradezu beunruhigende Pochen der Musik auf und setzt sie in bewegte Energie um, die stupend zwischen klassischem und zeitgenössischen Bewegungsrepertoire pulsiert. Die Bühne von Sebastian Hannak öffnet Blicke in den Himmel über den Höfen des Palazzos, auf die Decken seiner Salons oder in das Gewölbe der Kirche, das Ganze aber jeweils um neunzig Grad zu Boden gekippt: Allein das sorgt für Abstraktion. Das mitreißende Konzept eines Tanzes auf dem Vulkan zeitgenössischer Expressivität wird von den Tänzerinnen und Tänzern virtuos umgesetzt. Die Julia der Márcia Jaqueline ist zunächst ein fröhliches Mädchen, dessen Straucheln auf dem gesellschaftlichen Parkett von den ersten Momenten an die Gefährdetheit der Figur deutlich macht.“
„Um Liebe und Freiheit
Oliveiras Tanzerzählung des Handlungsballetts mutet originell, eigenständig und jung an, ist von tänzerischem Reiz und reichem Bewegungsvokabular in einer Mischung aus klassischen und modernen Tanzformen. Die imposante Bühnenkulisse ist eine Art auf die Seite gekippter Palast der Capulets, die Kostüme sind passend ausgerichtet und zeigen die sozialen Unterschiede der sich befeindenden Parteien. Flavio Salamanca und Márcia Jaqueline in den Rollen von Romeo und Julia erweisen sich einmal mehr als Salzburgs Tanz-Traumpaar. Sehr ausgefeilt, differenziert und tänzerisch anspruchsvoll gestalten sie die Facetten des glücklosen Liebespaars.“
Audio introduction
von Maren Zimmermann
Cast
Concept and Choreography
Reginaldo Oliveira
Stage Design
Sebastian Hannak
Costume Design
Judith Adam
Dramaturgy
Maren Zimmermann
Romeo
Kt. Flavio Salamanka
Iure de Castro
Klevis Neza
Julia
Márcia Jaqueline
Harriet Mills
Lady Capulet
Harriet Mills
Márcia Jaqueline
Mikino Karube
Amme
Larissa Mota
Mikino Karube
Chigusa Fujiyoshi
Lord Capulet
Paulo Muniz
Cassiano Rodrigues
Lucas Leonardo
Mercutio
Iure de Castro
Klevis Neza
Benvolio
Diego da Cunha
Cassiano Rodrigues
Niccolò Masini
Tybalt
Alexander Korobko
N.N.
Paris
Klevis Neza
Iure de Castro
Cassiano Rodrigues
Mercutios Freundin
Karine de Matos
Gäste auf dem Maskenball, Menschen auf der Straße, Trauergemeinde
Valbona Bushkola
Karine de Matos
Chigusa Fujiyoshi
Cara Hopkins
Mikino Karube
Larissa Mota
Diego da Cunha
Iure de Castro
Héctor Ortega González
Niccolò Masini
Paulo Muniz
Klevis Neza
Cassiano Rodrigues