Wilhelm Tell
after Friedrich Schiller / Stage Adaption by Agnessa Nefjodov
In German
Synopsis
Can an individual protect his own freedom and rights without recourse to society? In Friedrich Schiller’s dramatic works the dedicated lone fighter William Tell reluctantly, though in reality very much in his own interests, becomes a slayer of tyrants, a popular folk hero and co-founder of a new social order.
The idea of freedom, both of the individual and of society, is a constant theme from beginning to end in Schiller’s works. His »Tell« can be seen as a powerful counter to the fiercely escalating French Revolution. Just as »Wilhelm Tell«, Schiller’s last play, is a counter balance to his first work »Die Räuber«.
Wilhelm Tell embodies Schiller’s ideal of a free man who when his life, freedom and family are threatened, reaches for his weapon and strikes down the tyrant Vogt Gessler. He relies on natural laws to defeat the enemies of freedom and when his own free will is threatened by alien powers. In the work’s three linked storylines there is always, on the side of the protagonists, a powerful woman who strongly influences the outcome. The right to retaliate and the right to freedom of the individual and the social community are the main themes of the play: thus always imbuing the piece with a strong political element. In the Salzburg State Theatre, director Agnessa Nefjodov, together with the whole team, explores the different facets of freedom and the question of how the fight for freedom should be fought. She thus presents a work that the expression »The bright light of freedom« perfectly captures the essence of the debate.
(Translated from the German by Mike Mackenzie-Smith)
Duration: approx. 2 hours / one intermission
Reviews
»Ausstatterin Eva Musil hatte die Bühne mit einem Wald aus Blech verhängt, möglicherweise Sinnbild dröhnender Leere, hohler Phrasen. Das durchaus effektvoll. Gregor Weisgerber war ein großartiger, so kraftvoller wie nachdenklicher Tell und bei seinen kurzen Auftritten absolut überzeugend, ja irritierend heldisch, was so gar nicht zum ironischen Regiekonzept passte. Christoph Wieschke gab den kultivierten, Rotwein trinkenden Gegenspieler Geßler als müden Intellektuellen, dem die Heldensage zum Hals raushängt.«
»Die für jedermann zum Freiwild gewordene Legende wird in den Köpfen zurechtmodelliert. Ausstatterin Eva Musil schafft dafür eine geniale Bühne, sie kreiert gemeinsam mit der Lichtregie ausdrucksstarke Bilder: Mit mannshohen Metallplatten stellt sie dem Ensemble Kulissenwald, Klangkörper und Spielpartner zur Seite. Die Titelfigur ist bei Gregor Weisgerber in besten Händen. Er betreibt kein gestenreiches Deklamationstheater oder hochtheatralisches Ins-Leere-Starren, vielmehr scheint seine Spielweise unmittelbar aus dem Bauch zu kommen, und sie überzeugt in ihrer Lebendigkeit. Agnessa Nefjodovs Version von ›Wilhelm Tell‹ ist keine Märchenstunde, sondern Reflexion über das menschliche Verlangen nach Freiheit, Mythos und Heldentum. […] Es ist ein empfehlenswerter Abend für all jene, die bereit sind, Theater als Gedankenspiel auf sich wirken zu lassen.«
»Die junge Regisseurin Agnessa Nefjodov hat den Schweizer Freiheitshelden gründlich entstaubt. […] Die Inszenierung im Landestheater erzeugt mit einfachsten Mitteln viel Spannung und starke Effekte.«
Cast
Director
Agnessa Nefjodov
Stage and Costume Design
Eva Musil
Dramaturgy
Friederike Bernau
Wilhelm Tell u.a.
Gregor Weisgerber
Hedwig Tell u.a.
Sofie Gross
Stauffacher u.a.
Gero Nievelstein
Baumgarten / Gertrud Stauffacher u.a.
KS Britta Bayer
Tell Legende / Geßler u.a.
Christoph Wieschke
Walther Fürst / Werner, Freiherr von Attinghausen
Marcus Bluhm
Arnold vom Melchthal / Ulrich von Rudenz u.a.
Hanno Waldner
Tells Sohn Walter / Geßlers Sohn u.a. Elisa Afie Agbaglah