Ensemble
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© SLT / Christian Krautzberger
Gregor Schulz
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Gregor Schulz
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Marco Dott
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Ensemble
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Ensemble
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Tina Eberhardt und Gregor Schulz
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Matthias Hermann und Martin Trippensee
Matthias Hermann und Martin Trippensee
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Martin Trippensee und Matthias Hermann
Martin Trippensee und Matthias Hermann
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Martin Trippensee, Matthias Hermann und Gregor Schulz
Martin Trippensee, Matthias Hermann und Gregor Schulz
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Gregor Schulz und Martin Trippensee
Gregor Schulz und Martin Trippensee
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Martin Trippensee, Gregor Schulz und Matthias Hermann
Martin Trippensee, Gregor Schulz und Matthias Hermann
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Matthias Hermann, Gregor Schulz und Leyla Bischoff
Matthias Hermann, Gregor Schulz und Leyla Bischoff
© SLT / Christian Krautzberger
Marco Dott und Gregor Schulz
Marco Dott und Gregor Schulz
© SLT / Christian Krautzberger
Ensemble
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Gregor Schulz und Leyla Bischoff
Gregor Schulz und Leyla Bischoff
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Ensemble
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Ensemble
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Wolken.Heim. / Am Königsweg

Elfriede Jelinek

Premiere: 30. September 2023 / Kammerspiele

Synopsis

With the consent of Nobel Prize winner Elfriede Jelinek, two of her works will be performed together at the Salzburg State Theater, which complement each other in the examination of our small world and the larger world that surrounds it.

In “Wolken.Heim.” a “we” is formed that confirms itself in xenophobia and isolation and creates its identity through the exclusion of the other. The longing and search for clear affiliations, cohesion and a national identity accompany every sentence, turning assumptions into certainties and assertions into facts and leading equally to the poet's heaven, the ivory tower and the maximum security wing. “Am Königsweg” describes the despot’s rage. It describes the big world. The big world that constantly comes to us via all channels, televisions, newspapers, computers and telephones. It sounds: “The king, he is finally here!” – the “strong leader” for whom the people have so longed and long, who all operate with right-wing ideas, be it in America, Russia, Italy, Great Britain, Hungary , Germany or Austria.

The Salzburg connection of Elfriede Jelinek's text “Am Königsweg” with her piece “Wolken.Heim” is an investigation of right-wing, authoritarian and xenophobic ideas in world politics and in private life, on the world stage and in the living room.

Elfriede Jelinek (*1946) has received a number of awards for her work, including the Georg Büchner Prize. Her entire work is characterized by a wide variety of topics that touch on the fields of gender emancipation, sexuality, life and death, the parent-child relationship and home. In 2004 she was awarded the Nobel Prize for Literature.

Johannes Ender studied at the University of Oxford and the University of Damascus, he lived and worked in Paris and London as well as on NGO projects in Nepal, Uganda and Syria. Productions have taken him, among other things, to Hamburg, Berlin, London, Tehran, Munich, Kiel and Dresden. With Hanna Landes he realized numerous works in Salzburg, among others. Jelinek's “The Light in the Box”.

Selected performance

Sa 09/30/2023 07.00 pm

Kammerspiele

Cast (on 09/30/2023)

Director Johannes Ender

Stage and Costume Design Hannah Landes

Dramaturgie Sarah Henker


Großvater Marco Dott

Vater Matthias Hermann

Mutter Tina Eberhardt

Sohn Martin Trippensee

Tochter Leyla Bischoff

König Gregor Schulz

Audio introduction

von Sarah Henker

Reviews

Aktion und die hohe Ansprüche von Jelineks Sprache in Balance zu halten ist Regisseur Johannes Ender offensichtlich ein besonderes Anliegen. Für die Kammerspiele hat Ausstatterin Hannah Landes ein winziges Häuschen auf eine Drehbühne gebaut, die Enge gibt von Beginn an keinen Raum für Individualität und Entfaltung, hier kann niemand über den Tellerrand schauen. Tina Eberhard als Mutter, Matthias Herman als Vater und Martin Trippensee als Sohn, vor allem aber Marco Dott als Großvater haben sich Jelineks Texte mit großer Souveränität zu eigen gemacht, Dott überzeugt mit einer Vielzahl an sprachlichen Farben und Nuancen.

Salzburger Nachrichten

„'Wolken.Heim / Am Königsweg' ist ein außerordentlicher Theaterabend, der das Potenzial des Ensembles eindrücklich beweist.“

Salzburger Nachrichten